Jak?
Myška
Dobrý den. Jsem máma šestnáctiletého kluka, který od září nastoupil na střední školu a je na internátě. Již po prvním týdnu mi začal líčit, kolik kluků na inru fetuje (resp.drogu si píchá do žil). Vím o mém synovi, že kouří, a přiznal se mi, že občas kouří i marihuanu. Bojím se ale, aby nezašel dál a nezkusil drogy jiné a tvrdší. Mluvíme spolu dost otevřeně, na moje obavy odpověděl, že není padlý na hlavu, a že kdyby mu někdo toto navrhoval, tak se bude bránit třeba tím, že to řekne vychovatelce. Vůbec nevím, jak toto sledovat, jak přes víkend mohu něco poznat. Můžete mi poradit, jak s ním mluvit a jak na něho působit, aby nedošlo k nějakému "průšvihu"? Na DM je vychovatelka, která se touto problematikou zabývá, ale dá se to skutečně poznat, že fetuje, když ho svým způsobem neznají? Nevím, jestli mu to mám do hlavy vtloukat, nebo se ho nenápadně ptát. Budu Vám vděčná za jakoukoliv odpověď. Nechci z kluka dělat feťáka, ale docela mě to děsí. Přeji příjemný den.

Odpověděl: Jakub Minařík
Rozumím vašemu zděšení. A myslím, že se bojíte právem. Přec jen - vrstevníci kteří berou, mohou znamenat značné riziko. Na druhé straně - syn se s vámi otevřeně baví - snaží se problému rozumět. Ale může to být i tak, že vás skrytě žádá o pomoc. Fakt nevím. S tím, zda to vychovatelka má menší šanci poznat - myslím že opak je pravdou. Ve škole si toho všimnou obyčejně dříve, než rodiče. To, proč tomu tak je - tomu se říká provozní slepota. Kdybych mohl mít nějakou radu - zkuste synovi nabídnout, až se s ním budete bavit, pomoc. Existuje mnoho variant - jedna z nich je třeba ta, že zainteresujete do problému tu vychovatelku - prostě proto, aby v tom měl syn oporu. Tohle je ale dobrá rada jen v tom pádě, že syn si tím neopatří stigma práskače, kvůli kterému vyletí lidi z DM. To by asi nebyla nejlepší cesta. Rozhodně by neměla padnout žádná jména. A celé by se to měla odehrát jen na výslovné synovo přání. Jinak je to spíše cesta do pekel. Variantou taky je - pokud by se syn necítil ve škole a na internátě bezpečně hledat jinou školu, nebo jiný DM. To bych ale viděl spíše jako krizové řešení. Prostě - pokud bych se to pokusil převést do nějaké obecnější roviny - je třeba hledat řešení, které nabídne přiměřenou míru ochrany a taky kontroly. Mluvím o přiměřené míře proto, že rodiče mívají tendenci rozprostřít svá ochranná krřídla a někdy tak nadělají víc škody než užitku. A cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Syn v tom řešení musí být partner, který má možnost rozhodnutí ovlivnit a měl by se účastnit i na přijatých řešeních. Protože dospívá a měl by vnímat a přijímat za svá rozhodnutí odpovědnost. A já si myslím, že pokud člověk vnímá odpovědnost, je to jedna z nejlepších prevencí užívání drog. A vůbec spousty jiných průšvihů. :-) Kdybybyste měla dojem, že byste se chtěla ještě ptát - ptejte se.