Drogy a posilování
paradroid
Můj mladší bratr je členem duchovní skupiny Sri Chinmojovo meditační centrum. Jejich filozofie je založená na seoeobětování a sebepřekonání,až do extrémů,také prý na tradiční józe, jejich Guru prý každý den dosáhne nějaký světový rekord. V podstatě na Vás Činmojovci působí příjemným a vyrovnaným dojmem (který se ale hnedka ztratí, když se je na něco složitějšího , ohledně jejich životního konceptu, zeptáte, jejich filozofie v podstatě má formu ůplné víry tomu, co právě prohlásí Guru, takže se vlastně stále mění.). Ale zřejmě s nimi není vše v pořádku. Můj mladší bratr už delší dobu posiluje, proti tomu ale nic nemám,dokonce bych řekl, že to potřebuje. V poslední době se jeho prospěch začal významně zhoršovat,až to vyvolalo zájem našich rodičů a požádali mě o nenápadnou pomoc. Nenápadně jsem ho tedy sledoval venku (při běhu, jaké potkává kamarády...) a v posilovně a po čase jsem ho několikrát přistihl, že si kupuje nějaké tabletky (samozřejmě že ne oficiální doplňky výživy, to bych se na Vás neobracel) od nějakého kamaráda. Nejdřív rodičům popřel, že by k tomu kdy došlo, (ten kamarád je člen činmojovy skupiny a je prý velice duchovní, navíc jeho rodiče tvrdí, že o ničem takovém neví) potom, když jsme ty tabletky u něho našli, tvrdil nejdříve , že je to "Centrum" (to bylo napsáno na nádobce)a potom, když jsme ty tabletky srovnali s originálem, že je to čistě přírodní prostředek, který prý užívá i světový "guinessovský" rekordman Ašrita (a prý užíval i Změlík) a že mu to jen dodává vitamíny a enzymy. Ani já, ani rodiče nechtějí bratrovi působit zbytečné těžkosti (u nás v rodině je "demokracie", navzájem se snažíme respektovat) ale potom co jsme zjistili, že celé noci nespí a jindy zase spí až do oběda (a občas tím zamešká i "školu")a usíná během vyučování,občas trpí nechutenstvím a občas "by snědl koně" a trpí soustavně nepozorností a rozladěním,už několikrát mu dokonce byla nalezena v moči krev a bílkoviny (prý jen nepříliš podstatné množství,mohlo to způsobit, podle vyjádření lékaře na středisku, nachlazení a přepínání sil) zdá se nám to příliš vážný problém na to, abychom to nechali "plavat". Nyní zvažujeme, jestli by pomohlo bratrovi zakázat členství u Činmojovců, zvlášť po to, co jsme si přečetli že se prý jedná o "sektu". Takže, na co bych chtěl od Vás odpověď: Je možné někde "tajně" zadat rozbor "tablek" abychom získali jistotu, o co se jedná? (případně, na co se dá soudit podle popsaných následků) Existují skutečně "legální drogy" pro výkonnostní sporty? (jestli ano, od jakého věku a za jakých podmínek jsou povoleny) Děkuji (promiňte mě anonymitu, snad to pochopíte)

Odpověděl:
Dobrý den, podle Vašeho dopisu bych soudila, že Váš bratr má jeden velký problém. Tím mám na mysli jeho členství u Sri Chinmoyovců. Jedná se skutečně o sektu. "Od žáků vyžaduje Činmoj poslušné následování a přesné dodržování předpisů, týkajících se praktického života - četba mistrových spisů, zpěv duchovních písní, kultické uctívání mistra (který je považován za samotné božství na zemi), denní běh a několikahodinová koncentrace a meditace... Na svých školeních a akcích používá hnutí techniky známé z jiných destruktivních kultů - odepírání spánku, vyčerpanost, totální zatížení různými skupinovými aktivitami." (více na http://www.spirala.cz/clanek.asp?id=2334 - doporučuji přečíst si obě části článku). Praktikování těchto technik a poslušnost Vašeho bratra ke svému Guru je tedy i možnou příčinou jeho stavů. Píšete o tom, že zvažujete členství v hnutí mu zakázat. Nejsem si jistá, jestli by to k něčemu bylo. Jedním ze základních znaků sekt je, že vede člověka k tomu, že se vzdá svého původního prostředí, postupně ztrácí svou identitu, a může to dokonce ohrozit jeho zdraví. To znamená, že by se mohl s Vaší rodinou rozejít, a to ne třeba zrovna v dobrém. Neříkám tím ale, že se nedá nic dělat. Doporučila bych Vám obrátit se na odborníky přes problematiku sekt. Jedná se o telefonickou linku Dingir - 283 872 223, kde jsou ve čtvrtek od 15.30 do 17.30. Zvažte tuhle možnost... A teď k Vašemu dotazu ohledně rozboru tabletek. Podle popisu nejde poznat, zda se jedná o drogu nebo ne. Jedna možnost je, podívat se na stránky http://www.lf3.cuni.cz/drogy/test_results/XTC.htm, kde jsou vyfocené různé tablety s popisem, o jakou látku se jedná. To jsou ovšem pouze vzorky Extáze. Nebo je ještě možnost dodat vzorky do Toxigolofické laboratoře v Praze 2, Na Bojišti 3, tel.: 224 911 267. Za rozbor se ale platí kolem 400,-Kč. Vyšetření dělají od 7.30 do 11.30. Vaše poslední otázka se týká "legálních drog" pro výkonostní sporty. Pro sportovce existují právě různé "oficiální" doplňky výživy, jejichž užívání je asi nejlépe probrat s nějakým trenérem nebo odborníkem třeba v nějakém fit-centru. O jiných možnostech nic nevím, ale třeba by Vám poradili právě v nějaké té posilovně. Doufám, že jsem Vám odpověděla na to, co jste chtěl vědět. Držím Vám moc palce a nakonec ještě poslední "nápad": zkuste to možná všechno s bratrem nějak (opatrně) probrat... Mějte se.