Chtěla by jsem se zeptat jakým způsobem se přenáší žloutenka typu C (feťácká). A jestli se přenáší pohlavním stykem, nebo když se někdo napije po člověku který tu žloutenku má. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, žloutenka typu C se přenáší krví, tedy například aplikací drogy použitou jehlou po někom, kdo žloutenku má. To je hlavní způsob přenosu, proto se někdy této žloutence říká "feťácká". Kromě toho se také přenáší pohlavním stykem, tedy ostatními tělními tekutinami, jako je sperma a poševní sekret. Dále také někdy z matky na dítě. Nepřenáší se ale slinami, takže nákaza při napití ze stejné sklenky nehrozí. Teoreticky je ale přenos možný v případě používání stejných hygienických potřeb, které mohou přijít do kontaktu s krví nakaženého, jako je např. zubní kartáček nebo holicí strojek. Více informací o žloutenkách najdete na našem serveru drogové poradny, v rubrice "drogy a nemoci".