Jak ho mám dostat na léčení
paja
Dobrý den.Syn má 31let.Je na drogách,nechci hou sebe v bytě proto ,že nevím co udělá je nevyspitatelný.Příznám se ,že se ho i trochu začínám bát.
Několikrát jsem se i kvůli němu stěhovala.Ted´ už oravdu neví kde jsem.Jen něky zatelefonuje.
A prece mně to bolí když mu musím říct ,ze nemuže za mnou.Asi je to hloupost.Jak mu řict ,nebo ho donutit aby se šel léčit.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Pájo,
díky za dotaz.
Máte pravdu, že je to těžké. Na jednu stranu máte svého syna ráda, ale přesto se mu musíte vyhnout, protože když fetuje, máte z něho strach. Hloupost to určitě není. Udělala jste dobře, když jste se odstěhovala mimo jeho dosah. Takové soužití je nejméně hodně nepříjemné, ale může být i nebezpečné. nezbývá vám, než li počkat, jestli "dostane rozum" a zkusí s drogama přestat.
Ptáte se, jak mu říct, neo ho donutit, aby se šel léčit. Určitě mu můžete říct všechno, co jste zde napsala. Že ho máte ráda, ale bojíte se ho. Že nesouhlasíte s tím, aby fetoval. Že se s ním chcete potkat, až se rozhodne jít léčit. Myslím si, že jste mu to už řekla a že to nepomáhá. K léčbě jej to nepřesvědčí. Je dobře, že synovi neposkytujete žádný servis - jídlo, praní oděvů, peníze, bydlení. Šance k tomu, že se rozhodne jít léčit, často spočívá v neúnosnosti podmínek, v jakých uživatel drog žije. A proto není na místě, ač je to pro blízké někdy opravdu těžké, tyto podmínky zjemňovat a vylepšovat. Jediným řešením těžkých podmínek by měla být snaha o léčbu a abstinenci.
Donutit někoho k léčbě v podstatě nelze. Hospitalizace proti vůli dospělého a svéprávného jedince je možná pouze v případech, kdy je bezprostředně nebezpečný sobě, nebo svému okolí. tedy jen, pokud si chce ublížit, nebo někoho napadá. A důvod k takové hospitalizaci končí ohned po vystřízlivění - a musí jej pustit. Můžete syna přesvědčovat, tlačit na něho, odstřihnout ho, ale rozhodnout se musí sám.
Asi by pro vás bylo přínosné a zajímavé, pokud byste se mohla setkat s jinými rodiči, kteří jsou ve stejné situaci. Můžete se navzájem pochopit,. podělit se o různé strategie, jak s takovým synem jednat a poznáte, že v takové situaci nejste sama. Podobné programy pro rodiče a blízké lidí užívající drogy jsou. Pokuid byste měla zájem, napište, odkud jste a já vám mohu nějaký nejbližší doporučit. V Praze takovou službu nabízí třeba SANANIM - najdete ji na adrese Žitná 157/51, Praha 1 mapa . Telefon 284 824 234, nebo 739 268 527, e-mail: rodice@sananim.cz . Dříve, nežli byste za nimi vyrazila, si domluvte schůzku, abyste nejezdila zbytečně. Mají toho hodně. Další informace o tomto programu najdete zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html .
S pozdravem JCH