Psychika
Diego
Dobrý den, řídím se podle vašich doporučení a již jsem objednaný k psychiatrovi.
Moje otázka zní, když popřípadě dostanu léky, nemůže mě průběh léčby ovlivnit v životě? Například každý den jezdím do práce 50km tam a dalších padesát zpět.. mám z toho trochu obavy, dokonce i z návštěvi, popravdě absolutně nevím jak svůj příběh podat a zda zmiňovat celý příběh jako vám na této poradne, viz příspěvky stejného názvu dotazu.
Když se doléčim mohu v budoucnosti extazi ještě užít? Nemyslím často jen třeba zase dvakrát za rok jak to bylo do teď, nebo jsou pro mě drogy tabu?
Děkuji, krásný den.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Diego,
pokud jde o vliv léků na řízení, záleží hodně na tom, co vám psychiatr doporučí. Je spousta léků, které ovlivňují schopnost řídit. Ale také spousta takových, které schopnost neovlivňují. Stejně tak je možné některé léky užívat před spaním a pokud dodržíte dávkování, není problém druhý den řídit. Ostatně není nic lepšího, než se na vše podrobně vyptat přímo lékaře. A abyste na nic nezapomněl, vřele doporučuji si otázky sepsat. Lékaři často mají plné čekárny a pokud se jim zdá situace jasná, pacient se neptá a léčbě se "nebrání", může se zdát, že jsou "rychle hotoví". Takže se ptejte, abyste se pak zbytečně netrápil nezodpovězenými otázkami. Pokud by řešení bylo problematické, dejte si pár dní před nasazením léku čas na zařízení všeho, co je potřeba ... třeba se domluvit se zaměstnavatelem, že beru léky, které se neslučují s řízením a budu proto první dva týdny jezdit vlakem nebo pracovat více z domu. Ostatně riziko vlivu na řízení má celá řada léků - např. léky na tlumení úzkostí, nespavost, bolesti apod.
U psychiatra: samosebou by bylo dobré v krátkosti popsat, jak jste se do situace dostal a navázat tím, jak se poslední dobou cítíte, co jsou pro vás hlavní problémy, s čím byste potřeboval pomoc. V tomto směru buďte upřímný, mluvte na rovinu. Na stranu druhou je pravda, že má lékař jakousi ohlašovací povinnost pokud jde o řízení a závislost na návykových látkách. Netuším přesně, jak to v zákoně je, ale praxe psychiatrů je různá. Někteří obeznámí obecní úřad, a pak vám hrozí odebrání řidičského průkazu, jiní se raději na řízení vozidel neptají, aby pacienta od léčby neodradili. Nicméně předpokládám, že u vás o diagnozu závislosti nepůjde a nebude k odebrání řidičského průkazu důvod. Předpokládám, že se půjde nějak kulantně na vše doptat přímo v ordinaci.
Když se podívám znovu na to, jak svůj problém popisujete - nečekaně se vyskytující stavy úzkosti na cca 20 vteřin a je to na vás vidět, přijde mi docela dobré se zamyslet, jestli má cenu riskovat, že se vám něco takového stane za volantem. Mohl byste tak ohrozit ne jen sebe, ale i někoho v okolí. Co říkáte? Nebylo by přeci jenom lepší v tuhle chvíli nechat řízení na někom jiném nebo se mu raději vyhnout?
Chápu, že rozhodování nemusí být v takové chvíli jednoduché. Ale jde o vaše rozhodnutí a vaši odpovědnost. Každá z možností s sebou většinou nese nějaké výhody i nevýhody, přeci jenom bych se ale přimlouvala za léčbu i za cenu případného dočasného omezení řízení. Co myslíte?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.