Jak poznat zavislost
Boy3463
Dobrý den, jsem 23 lety student z Prahy, poprvé jsem zkusil MDMA, extázi a kokain ve 20ti letech na festivalu. Od té doby je občas užívám ve spojení s přáteli a párty v klubu. Nikdy jsem si drogu nedal sám, nebo jen kvůli tomu abych ji prostě měl, ale když vím že třeba příští týden půjdu na party, tak se na tu drogu těším, až si ji vezmu.tento pocit mám už cca 2 roky.
Je to už známka nějaké formy závislosti? Měl bych si dělat starosti a vyhledat pomoc?
Dekuji moc

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
s drogami obecně, je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde nebo nepřijde...
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu.
Mějte se hezky, MK