Možná schyzofrenie
tlustopro
Dobrý den,
v minulosti jsem 10 let kouřil marihuanu. Před 3 měsíci jsem po malé pauze (3 dny) znovu zahulil a přišel na mě panicky záchvat, pocit na umreni, deprese. Jakoby mozek měl hrozně moc myšlenek, mezi kterymi hodně rychle prebihal. Po tomto incidentu jsem měl cca týden trochu necitlive ruce, jakoby brnění a pohyby byly nejiste, mozek nebyl jistý tím, že ty ruce ten pohyb udělají. Ale ony ho udělaly. Od té doby jsem si zahulil jednou, stav na mě přišel znovu, ale ne tak silný, pouze částečná deprese a úzkost. Nyní jsem už 3 mesice čistý, nálady se mi zlepšili, ale občas když jsem například v práci ve stresu, znovu mi mozek začne přemýšlet nad hrozně moc vecma a nedokáže se soustredit. Halucinace či vnitřní promlouváni nemám.
Mohl bych se prosím zeptat, jak bych měl dal postupovat v léčbě a jak se těchto pocitu zbavit? Kdybych se znovu zhulil, příznaky by znovu přišli? Mohu pít alkohol?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
zní to skutečně jako nějaká panická ataka, ale takhle na dálku, bez vyšetření lékařem, se můžeme jenom dohadovat, co se s vámi skutečně po zahulení stalo nebo děje. Jelikož se vám stavy vrací i v situacích, kdy nehulíte, které máte spojené s pracovním stresem, určitě by bylo dobré mít někoho, s kým můžete o všem narovinu (včetně hulící historie a možných souvislostí) mluvit. Lékař, ideálně však psychiatr-adiktolog, by byl zcela na místě. Už jen pro ujištění, že jste v pořádku.
Pokud jde o návrat k užívání marihuany, případně i pití alkoholu, byla bych na vašem místě spíše zdrženlivá. Psychika je v tomto směru mocná. A půjdete-li do hulení nebo pití s pocitem, že by se něco takového mohlo opakovat, významně tím šanci, že se panika vrátí, zvyšujete. Takže nikam nespěchat, klid, a najít si někoho, kdo na mě po zdravotní stránce dohlédne. Co myslíte? Dává vám to takhle smysl?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.