Kokain
Ked
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat. O víkendu jsme s přítelem vyzkoušeli kokain, předtím jsem se o tom informovala a oba jsme věřili, že k tomu zvládnem přistupovat opatrně. Dost jsem spoléhala na přítele, který je obvykle zodpovědnost sama. Měli jsme gram a plán, že vyšňupem napůl max 0,2g a zbytek jsem měla v úmyslu postupně využít za účelem zkouškového. Ale s jídlem roste hlad a my se samými racionálními argumenty během cca osmi hodin vyšňupali celý gram (hlavně proto, že jsme si řekli, že bude lepší, když doma nic nebude, aby nás to nelákalo). Na přítele to působilo o něco víc a druhý den jsme měli útlum připodobnitelný slabší kocovině.
Jde mi o to, jestli mám v následujících dnech-týdnech dbát nějaký zvýšený opatrnosti kolem psychického stavu, který by požitím drogy být způsoben. A co by se případně mohlo stát. Občas mám tendence k úzkostem ze stresových situací, zhruba před půl rokem jsem měla asi měsíční dvouměsíční alkoholickou epizodu, která skončila přestupkem a mým uvědoměním, že mám možná problém s pitím, avšak od té doby nemám problém pít jak se říká s mírou (třeba jen dvakrát měsíčně celkem normální množství, dřív jsem měla stavy, kdy jsem po jednom panáku gina vypla a byla schopná vypít i lahev, ale bylo to spojeno s hodně špatným psychickým stavem). S drogama nemám jinou zkušenost kromě ještě houbiček, které jsem měla třikrát v životě, poprvé před osmi lety, naposledy před dvěma týdny (ale nefungovaly - nezpůsobily žádný stav). Ještě mě napadá, že během těch dvou měsíců zvýšenýho rizikovýho pití jsem občas alkohol kombinovala s neurolem, abych se "vypnula"... měla jsem hodně nepříjemný psychický stavy a trochu sebevražedný myšlenky, u kterých jsem se ale nikdy nepřiblížila k realizaci ani mě skutečně nikdy nenapadlo se reálně zabít. Pak mě ještě napadá, že pokrevně blízký člen rodiny trpí schizotypní poruchou.
Momentálně jsem na tom psychicky víceméně normálně. Pravidelně docházím na terapie a se stavy před půl rokem se to teď fakt nedá srovnávat. Jen na mě teď působí víc stresu kvůli blížícím se státnicím, na které se zároveň s prací nestíhám připravovat tak, jak bych chtěla.
Jde mi o to, jestli se mám v následujících dnech připravit na nějaké důsledky víkendové jízdy... uznávám, že se situace trochu vymkla kontrole, na druhou stranu si myslím, že je možná dobře, že už doma nic není a nebudu tedy kokain dle původního plánu využívat v průběhu týdne na učení.
Děkuji a omlouvám se za tu slohovku :)

Odpověděl: Amrit Sen
Ked zdravím Vás,
díky za dúvěru a velmi obsáhlý dotaz. Starost o zdraví, zejména duševní, je zcela na místě. Zahráváte si s ohněm. Jak Vaši "anamnézu" popisujete, jste člověk s předpoklady k psychickým poruchám, sklony k závislostem a ztrátě kontroly.
To znamená, že byste se měla obloukem vyhýbat všem návykovým látkám, o mimořádně rizikové kombinaci alkoholu s benzodiazepiny nemluvě. Píšete, že docházíte na terapie, což jen potvrzuje moje doměnky. Ptám se, k čemu jsou terapeutická sezení, když na nich o svých drogových eskapádách otevřeně nemluvíte? Nebo je tomu jinak? Opravte mne, jestli se pletu, respektive by mě zajímalo, jaký názor na to má Váš terapeut, nebo terapeutická skupina...
Měla byste vědět, že pro lidi s podobným psychickým nastavením, jsou mimořádně nebezpečné právě zmiňované halucinogeny a psychostimulanty, a to všechny. Riziková je i marihuana, o které sice nepíšete, ale pro doplnění si neodpustím ji zmínit, všechny tyto látky mohou u psychicky labilnějších lidí vyvolat psychické poruchy, nebo nastartovat, či prohloubit psychické onemocnění, ze kterého se zasažený nemusí do konce života úplně uzdravit, dokonce i v případě, že by od dalšího užívání drog nadobro upustil a léčba těchto poruch, či onemocnění může být velmi náročná.
Znamená to, že pokud od experimentů s drogami neupustíte, existuje velké riziko, že se zblázníte. Také postoj k alkoholu a psychofarmakům Vám doporučuji přehodnotit. Rozhodně neužívejte žádné léky, které Vám po zodpovědném, pečlivém uvážení nepředepíše lékař, který zná detailně Váš kontext.
V tuto chvíli a pro co nejdelší čas Vým rozhodně doporučuji vyhnout se všem návykovým látkám, zůstat v rámci možností v klidu, doplnit vitamíny, minerály, odpočinout si, doplnit spánkový deficit a o svých, nejen posledních zkušenostech, promluvit s psychologem, psychiatrem, nebo terapeutem, ke kterému chodíte, případně téma otevřít na skupině, pokud na nějakou docházíte. Pokud máte v plánu se ještě někdy pouštět do tak mimořádných rizik, nikdy drogy nekombinujte, nepřidávejte si a "jízdu" rozhodně neprotahujte.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/psilocybin.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Přemýšlejte, zkoušejte příležitosti a způsoby, jak se bavit, trávit volný čas a prožívat radost bez návykových a psychotropních látek. Možná, že tak časem nebudete terapeuta potřebovat.
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrná,
Amrit Sen.