pomoc odvykání
miska
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak pomoc člověku s odvykáním. Jsem zásadně proti fetu, nový přítel bere deset let co vím tak ve velkém (denně)a injekčně. Dost se hádáme aby přestal omezil to za necelý rok na dvakrát-třikrát týdně. Ale víc neomezí. Nebo začal chtít, jenže ve svém stavu potřebuje více času než já jsem schopna vydržet a když vybouchnu zase začne víc, vadí mu že to po něm chci já a není to jen jeho nápad i když chce. Asi bych potřebovala radu pro sebe jak zvládnout vydržet a pomoc mu, aby přestal úplně. Není agresivní u toho nebo jak se říká vykroucenej. Ale spí minimálně furt musí něco dělat, samozrejmě lže a vymýšlí si kvůli tomu. Můžete mi nějak poradit. Děkuji

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Misko,
díky za dotaz.
Je to zvláštní situace. Píšete, že jste zásadně proti fetu a zároveň si vyberete přítele, který je deset let denním nitrožilním uživatelem drog. Zamilovaná představa, že dokážeme partnera/partnerku změnit k obrazu svému, protože se přeci navzájem milujeme, bývá obvykle lichá. Nereálná.
Ptáte se: "Asi bych potřebovala radu pro sebe jak zvládnout vydržet a pomoc mu, aby přestal úplně". Jestli tomu správně rozumím, tak chcete radu, jak sama máte "vydržet" s uživatelem drog. To opravdu nevím a nevím ani, proč byste měla. Drogy jsou nejčastěji skutečným morem partnerského vztahu. Však píšete, že partner lže a vymýšlí si. A to bude jen špička ledovce.
A "jak mu pomoci, aby přestal..."? Na to, kdyby byla jednoduchá odpověď, dostal by za ni někdo Nobelovu cenu. A zrušili bychom léčebny...
Uvažujte se mnou: jste zásadně proti fetu. Nepředstavovala jste si, že život prožijete v partnerství s aktivním nitrožilním uživatelem drog, který vám lže a vymýšlí si. Takhle nechcete žít. Asi nejvíce sobě i jemu pomůžete, když budete nekompromisně trvat na tom, aby přestal brát drogy. Myslím, že takové soužití nemáte zapotřebí. Pro vás i pro něho bude nějaké ultimátum myslím docela srozumitelné. Jakou formu léčby zvolí, bych nechal na něm. Ale požadoval bych okamžitou "akci" s hmatatelným výsledkem.
Forem terapie závislosti a různých zařízení je celá řada. Od ambulantních po dlouhodobě pobytové. Základní navigaci vám poskytne osobní konzultace buď třeba v Kcentru (více zde http://www.sananim.cz/o-nas-1/kontaktni-centrum-kc.html ), nebo v Denním stacionáři (více zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/denni-stacionar-dst.html ), nebo v adiktologické ambulanci (více zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html ). V Praze tato zařízení provzuje SANANIM. Všechny informace, kontakty, způsob objednání, a jiné najdete v odkazech výše.
Můžete je navštívit společně, můžete to nechat na příteli. Určitě můžete být významně nápomocná, ale jakou formou, to je ideálně domluvené již s konrétním léčebným programem.
Držím palce, přeji hodně štěstí. Nemusíte žít tak, jak nechcete.
S pozdravem J.Chudomel