Nevím co dál..
Katrin
Dobrý den. Můj syn 27 let,bere občas pervitin, tak 1-2 týdne. A ještě denně užívá tramal. Prý na bolesti,ale já vím, že to tak není. Hrozné je to, že když si dá pervitin,tak zaleze,nechce komunikovat,a neustále něco ničí. Napr.vezme mi oblečení, rozstříhá na kousky a dělá z toho uzlíky,nebo rozmotá a zničí bavlny,ale ničí i běžné věci,kartáčky,věci na kosmetiku,hřebeny,rozřezal mi několikerý boty..atd. Bojím se pokažde co mi zase zničí,vše musím schovávat,ale stejně to najde. Proč to dělá??? Já to nechápu. Říká,že toho nechá,ale zase to udělá a vše zničí i sobě. Jsem zoufala. Léčit se nepůjde a já ho do léčebny nedostanu,je dospělý a musí souhlasit. A on nechce! Co mám dělat aby alespoň nic neničil? Nevím už jak dál. Děkuji za radu.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Katrin,
díky za otázku.
Vaše soužití se synem není jednoduché. Je mi to líto. Soužití s aktivním uživatelem drog v jedné domácnosti bývá obtížné, ne li nemožné. Píšete, že syn je dospělý a s léčbou musí souhlasit. Máte pravdu. Jsou to práva a odpovědnosti dospělého člověka. Stejná práva máte i vy. Na bezpečnou domácnost. V podobném soužití, jako je to vaše se synem, dříve či později přichází moment, který nastolí jednoznačnou otázku. Buďto přestaneš užívat drogy (léčba, apod...), nebo se odstěhuješ.
Přinutit někoho k abstinenci od drog nelze, to nefunguje. Ale neznamená to, že s ním musíme sdílet jeho toxické prostředí, nálady, excesy, apodobně. Pokud se životní styly takto razantně rozcházejí a syn neslyší na vaěše požadavky, je na čase, abyste otevřela otázku osamostatnění. Aktivní uživatel bývá v domácnosti parazit, který může být i nebezpečný. Nemusíte snášet ničení svých věcí.
Vím, že takové uvažování bývá pro matku bolestné. Ale právě teprve složité životní situace, které nastanou, mohou syna přesvědčit k tomu, aby zkusil přestat brát drogy. A první z takových situací může být ztráta - promiňte mi ten výraz -  "mamahotelu".
Nepíšete, odkud jste. Nejlepší by bylo, abyste se přišla osobně poradit s odborníkem, co všechno a jak můžete ve své situaci dělat. Takto na dálku je to jen obecné. V Praze provozuje takovou poradnu SANANIM. najdete ji v centru města v Žitné ulici. Všechny informace, adresu, kontakt, návod, jak se objednat, najdete zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html .
Určitě se na ně obraťe a domluvte si osobní setkání.
Hodně sil J.Chudomel