Hep. C
Zita20
Dobrý den nevím kam se s tímto dotazem obrátit tak to zkusím tady jsem ve 21 týdnu těhotenství a byla mi odebrána krev pro hraniční jaterní testy prisuzovala jsem to k tomu že jsem nitrozilní uživatelka pervitinu a bylo mi zděleno že jsem prodělala hepatitidu typu C o které jsem samozřejmě nevěděla takže jsem ji tedy neléčila tak sem se ptala jak to mám resit a pan doktor mi řekl ze si s tím tělo samo poradilo tak teď vůbec nevím co si o tom mám myslet zda jsem tedy zdravá nebo ne a zda je to možné aby si s hepatitidou tělo samo poradilo děkuji

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
nejprve chci říci, že je určitě dobře, že píšete a že se o své zdraví (a zároveň i o zdraví dítěte zajímáte).
S hepatitidou C je to tak, že akutní infekce se často projevuje hodně nespecificky: únavou, nevolností a zvracením, bolestmi svalů, bolestmi břicha, potom např. tmavou močí a světlou šedavou stolicí. Žloutenka (zežloutnutí bělma očí a kůže) se často nevyskytne vůbec (až v 75 % případů). Proto můžeme takové onemocnění velmi snadno „přejít" bez podezření. Zároveň může akutní infekce proběhnout i úplně bez příznaků, tzv. inaparentně. Během akutní infekce jsou v laboratorním vyšetření krve pozitivní protilátky anti-HCV (až s určitým odstupem od infikování) a zároveň je pozitivní průkaz přítomnosti viru: přítomnost virové RNA, tedy molekuly, která nese genetickou informaci viru. To se zjišťuje pomocí vyšetření PCR (detailů vás ušetřím).
Co je důležité: po akutní infekci může dojít ke spontánnímu uzdravení, tedy eliminaci viru hepatitidy C z těla. To je častější u žen a mladých lidí. V krevních testech potom mají takoví lidé pozitivní protilátky proti viru hepatitidy (anti-HCV), ale mají negativní průkaz přítomnosti virové RNA.
Asi u 80 % lidí, kteří se nakazí, onemocnění přechází do chronické formy (definuje se trváním nad 6 měsíců). Příznaky mohou být také hodně nenápadné - únava, problémy se soustředěním. Mohou, ale nemusí být přítomny změny v jaterních testech. V tom trochu spočívá nebezpečí - chronické onemocnění může trvat dlouhé roky a postupně při něm dochází k poškozování jater, které může (řádově po desítkách let) dospět až do stadia cirhózy či hepatocelulárního karcinomu, tedy rakoviny jater. Tito lidé mají také pozitivní protilátky anti-HCV, zároveň mají ale i pozitivní průkaz RNA viru. Vzácně může dojít i u chronické infekce ke spontánnímu uzdravení, kdy jsou pozitivní protilátky anti-HCV, ale virus již v těle není.
Podstatné tedy pro vás je: pokud máte pozitivní protilátky anti-HCV, je potřeba ještě udělat vyšetření na přítomnost viru (přítomnost virové RNA v krvi pomocí metody PCR). (Možná ho již váš lékař udělal.) Pokud bude negativní, vaše tělo si skutečně s infekcí poradilo a jste v podstatě zdravá. Pokud by ale byl virus v těle stále přítomen, vyžadovalo by to specializovanou léčbu (samozřejmě naplánovanou s ohledem na vaše těhotenství). Léčba hepatitidy C má v současnosti velmi dobré výsledky a existují i režimy s minimem nežádoucích účinků.
Zeptala bych se tedy vašeho lékaře na podrobnosti vašich vyšetření a pokud by byly nějaké pochybnosti, doporučila bych vám, abyste se obrátila na specializované pracoviště. V Praze je to např. zařízení Remedis, dále se léčbě věnují v IKEMu. Kontakty v jiných městech vám rádi vyhledáme.
Další věc je potom vaše těhotenství. Nevím, jestli je vaše těhotenství plánované či ne a jaké máte představy o tom, co budete dále dělat. Možná sama úplně nevíte, co chcete a jestli to zvládnete, možná se vám v hlavě honí ještě spousta dalších otázek a obav. Pokud byste si o tom chtěla v klidu promluvit s někým, kdo vás nebude soudit, kdo vás nebude nikam tlačit, ale bude se snažit najít s vámi tu nejlepší možnost pro vás i pro dítě, potom se můžete obrátit na kolegy z Centra komplexní péče o dítě a rodinu (CKP). I pokud nejste z Prahy, můžete si určitě zavolat o radu či si domluvit schůzku. Služba je zdarma a je diskrétní.
Kontakt:
CKP SANANIM: http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
pevná linka: +420 220 80 31 30
mobil: +420 702 036 237
email:  pece.dite@sananim.cz
Odborný garant: PhDr. Ilona Preslová
Kdybyste měla další otázky, určitě se na nás obraťte.
Přeji hodně štěstí! Držte se!
T.E.