Psychofarmaka/agorafobie
Michal
Přeji Vám dobrý den , předem se omlouvám pokud můj dotaz přesáhne rámec Vaší poradny. Potřeboval bych nějaký objektivní názor. Dlouhodobě se léčím s panickou poruchou a problémy s ní spojenou ( úzkost, deprese , agorafobie apod) . Dlouhá léta jsem stabilizovaný a žiju průměrný život , co se zdraví týče , poslední měsíc byl ovšem pro mě velmi stresový. Užívám medikaci pouze kvůli spánku a to Kventiapin 25mg. Jsem kuřák poměrně silný, alkohol příležitostně ( vzhledem k lékům ) , drogy neužívám žádné . Poslední dny se mi 3krát stalo , že při pobytu venku se mi začala motat hlava , začal jsem z toho panikařit a rozbušilo se mi srdce a ztuhly totálně nohy. Od té doby mám strach chodit ven. Jdu jen na sílu co nejblíže domu a chůzí vnímám jako "na lodi," strach je momentálně můj největší "kamarád " , mohli by jste mi prosím říct zda toto může vše být způsobeno stresem a psychikou a zda je možné , aby se to už neopakovalo ? Co mám proto udělat ? Zažíváme toto prvně v životě a člověk byť jsem dospělý má nesmírný strach. Navštívil bych svého psychiatra , ale momentálně jsem tak ochromený tímto problémem , že jízda 10min trolejbusem je při mne naprosto nereálná. Může být chemie v tělu po těchto zkušenostech / atakách pár dní rozhozená? Ještě chci dodat , že doma v "bezpečí " tyto problémy klesají na téměř normální stav. Člověk pak googluju a diagnostikuje si x nemocí od srdečních až po rakovinu a uvažuje iracionálně . Snad mi rozumíte nemám nikoho komu bych se mohl svěřit a poradit se. Mnohokrát děkuji za Váš čas a empatii, moc to pro mne v tuto těžkou chvíli znamená. Pokud by problémy neustávaly dalších pár dní , jak tuto situaci řešit , když člověk není schopný dojet ani k praktickému lékaři - je mi až trapné volat 155, když se doma necítím v ohrožení života. Děkuji za přečtení a případnou odpověď Michal

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Michale,
řekla bych, že to pravěpodobně bude mít psychickou příčinu - píšete, že se dlouhodobě léčíte s panickou poruchou, úzkostí, agorafobií... Řekla bych, že tyto termíny na popis vašich potíží dobře sedí. Prožitky paniky (bušení srdce, změny dýchání, slabost, u vás ztuhlé nohy, spojené se silnou úzkostí až panickým strachem o život) se následně často pojí se strachem opouštět bezpečné prostředí bytu, případně např. cestovat MHD, pobývat uvnitř lidnatých nebo stísněných prostor (= agorafobie). Časté jsou přitom obavy z toho, že se situace bude opakovat, že se vám panika rozjede mezi lidmi, že vám nikdo nepomůže... Znáte takové myšlenky? Stavy jsou to tak nepříjemné, že má člověk opravdu obavy o své zdraví. (A určitě je na místě, nechat se vyšetřit, aby se nejprve vyloučilo somatické onemocnění.)
Co byste mohl v tuto chvíli dělat: samozřejmě by bylo dobré, abyste promluvil s vaším psychiatrem a vymyslel, co dál. Možností je mnoho: psychoterapeutická intervence, dočasná pracovní neschopnost, případně i nějaká přechodná medikace (někdy stačí jenom vědomí, že máte nějaký prášek na zklidnění v kapse). Také byste se pobavili, jak se dá panice předcházet a jak se dá zvládnout (i bez léků - pomocí relaxace, nácviku dýchání apod.) Panika se může přihodit každému z nás, je to nějaký signál, že jste přetížený a ve velkém stresu. Je určitě potřeba trochu zvolnit, uvědomit si, co vás zatěžuje a co vám naopak pomáhá, a snažit se o stresech mluvit a postupně je snižovata naopak se věnovat věcem, které vám dělají dobře.
Píšete, že teď je pro vás představa cesty za psychiatrem dost nereálná. Možná byste mu ale zvládl z domova zavolat a promluvit si aspoň po telefonu? Mohl byste se také svěřit někomu blízkému, kdo by vás třeba doprovodil - proti panice může pomoci, že jste s někým, komu věříte a kdo také trochu odvede pozornost od vašeho strachu.
Jak jsem už psala, bylo by dobré, dojít si i na somatické vyšetření, zvlášť pokud by se situace dál opakovaly, ale v tuhle chvíli se situace jeví spíše na psychickém podkladu.
Kdybyste měl další otázky, určitě se ozvěte. Doufám, že se vám podaří se s někým spojit a že se brzy zase budete cítit lépe a normálně fungovat, jako dosud...
Zdravím a držím palce!
T.E.