Sub
Kosik
Dobry den. Pred 10 lety jsem uzival heroin a opium, vzdy jsem kouril z alobalu, oxycodon snupal. Pak jsem nastpupil na Suboxone a nekolik let byl OK. V lete jsem si Dal poprve opium nitrozilne. Potom jsem Mel pristup k morfinu biotika 20 mg v ampuli a tez jsem uzival IV. 4 mesice. Pak jsem se ustalil na 16 mg suboxonu mesic cucal az jsem si minuly tyden slehl Suboxone. Svete div se, docela prijemne stav po 4 mg. Jak je mozne, ze me jehla dohnala az tak pozde? Nemam zatim zadne problems, vpichy nejsou viditelne, jsem zdravy ale mam strach. Vim, ze neni zadna rada. Proste cucat cucat a.. je to relaps dolu na druhou. Po letech stavilizace opium, morfin, buprenorfin.. na predpis uzivam Rivotril. Vydrzim si nedat dokud mam dost leku ale jakmile mam mene nez 12 na den, davam po 4 mg do zily :-(

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
není mi úplně jasné, na co se přesně ptáte, ale trochu si domýšlím, že byste se rád vrátil k tomu, když jste několik let byl stabilizovaný na Suboxonu (zřejmě v substitučním programu?) a přestal s nitrožilní aplikací, je to tak?
Nejvíc bych vám asi doporučila, abyste to s někým v klidu probral osobně. Jestli jste ještě v substitučním programu, máte tam k dispozici lékaře a další pracovníky, kterým byste mohl vyslat signál, že si potřebujete promluvit. Jestli se vám tahle varianta příčí, můžete zkusit napřed konzultaci v nějakém jiném zařízení. Může pomoci, že s někým rozeberete, jak se to vlastně stalo, že jste začal s jehlou. Co se třeba momentálně ve vašem životě děje, že trochu ztrácíte nějaké zábrany a povolují vaše sebezáchovné mechanismy nebo roste vaše potřeba nějakého odreagování. Zároveň vám předestřou nějaké možnosti služeb, které by vám mohly pomoci. Nevím, jestli jste byl někdy v léčbě nebo třeba v komunitě - pokud ano, mohl byste se zkusit obrátit i tam, že byste potřeboval trochu srovnat.
Bylo by ale dobré, abyste moc dlouho nečekal - čím dříve se vám to podaří zabrzdit, tím líp. Ty Rivotrily bohužel nejsou úplně ideální, protože si na nich postupně taky budujete závislost, která může ve finále váš současný stav jenom prohlubovat a cyklit. Injekční aplikace taky není bez rizika, jak víte, navíc materiál z tablet vám může žíly dost poškodit a obecně vám způsobit i vážné zdravotní komplikace. Pokud by se vám nedařilo s nitrožilní aplikací přestat, určitě se snažte aspoň dodržovat hygienu a principy harm reduction, můžete využít výměnného programu stříkaček apod.
Kdybyste měl zájem o nějaké kontakty ve vašem okolí, stačí dát vědět, jaká města máte dostupná.
Nějaké můžete najít tady: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ (nebo zkrátka ve vyhledávači).
A kdyby něco, určitě se ozvěte.
Držte se!
T.E.