Opiaty
Leny
Dobrý den,
Necelý rok beru tramal kapky kombinovaný se zaldiar a doreta a tralgit100, shruba před 3 měsíci jsem chtěla léky vysadit zazila jsem muka.poceni zimnice průjem, bylo mi vážně hrozně. Začala jsem tedy léky vysazovat postupně, už jsem je nebrala ani tak kvůli stavu, jako spíš, aby mi nebylo tak hrozne. Nyní mám poslední balení dorety 75, beru cca půl tablety dvakrát denně, zkusila jsem si už nevzit, ale poceni a nespavost je stále. Co mám dělat? Chci už ty léky přestat brát, jsem normální pracující člověk, mám rodinu, ktera nic netuší a hrozně se bojím. Myslíte, že když to pomalu ještě snížím přestanu úplně? Bude stačit to jedno balení? Mám ještě naplasti kdyby bylo nejhůř, ale ty si lepit nechci.....můžete mi poradit?

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
co jste zažila po vysazení byl nejspíše docela typický odvykací stav po opiátech. Podle toho, co píšete, jste udělala velký kus cesty a povedlo se vám dávky dobře vysnižovat. Ještě je tu ale ten poslední zbytek dávky, který zbývá dovysadit - myslím, že by se vám to mohlo povést tak, abyste dobrala jen to poslední balení. Můžete si zkusit tablety třeba ještě čtvrtit a ubírat vždy po týdnu čtvrtku. Tím, že budete vysazovat pomalu, snížíte intenzitu odvykacích příznaků na minimum a během několika týdnů budete mít vysazeno. Je možné, že to bude chvílemi nepříjemné, ale když vytrváte, abstinenční příznaky během několika dnů odezní a budete se cítit brzy mnohem lépe.
Opioidy je teoreticky někdy možné vysadit i naráz či rychleji, odvykací stav je sice velmi nepříjemný, ale není (na rozdíl třeba od alkoholu či benzodiazepinů) sám o sobě život ohrožující. Nevýhoda je, že by to asi ovlivnilo vaše fungování doma a v práci. Výhoda je, že byste měla vysazení už za sebou, abstinenční stavy odeznívají řádově během několika dní.
Pokud byste si o tom chtěla někde promluvit, dělalo vám potíže vysadit, nebo byste měla cokoli jiného na srdci - existují specializované adiktologické služby, kde vám mohou poradit, jak přesně postupovat. Mohl by vám také pomoci kontakt s lékařem, který vám může doporučit postup vysazování, případně třeba napsat nějakou medikaci, která vám pomůže abstinenční stavy překlenout (ideálně nenávykovou, abyste jen nevyměnila jednu látku za druhou).
Kam se můžete obrátit:
Renadi, o.p.s.
Bratislavská 2 (3.patro), Brno 602 00
https://www.renadi.cz/cs/kontakt
Je možné se objednat i dorazit v určité časy bez objednání. Pracují právě i s lékovými závislostmi. Na úvodní schůzce se domluvíte, jak dále postupovat.
případně
http://www.remedis.cz/kontakt/
Další kontakty můžete případně dohledat zde:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Další varianta je, zkusit situaci prokonzultovat s praktickým lékařem/lékařkou či psychiatrem/psychiatričkou, pokud by to pro vás bylo snazší.
A samozřejmě se můžete kdykoli obrátit na naši poradnu, kdybyste měla nějaké další otázky...
Držím palce, at se vám daří!
T.E.