Uzivani suboxone
Deny
Dobrý den chtěla bych jse vás zeptat na pár věcí ohledně mého přítele mám přítele jsme spolu skoro 2 roky a do nedávna jsem neměla ani sebemenší tušení že pritel užívá nějaké léky zjistila jsem že užívá Suboxone ptala jsem jse ho na co tyto léky jsou odpověděl mi že dříve užíval heroin tak tohle má jako na odvikani já jsem jsi o tich lécích něco zjistila prez internet a dočetla jsem jse že tyto léky jsou na odvikani kdo byl drogově zavysli většinou na heroinu a že tyto léky Suboxone jse uzivaji pod jazyk jenom že po nějaké době jsem zjistila že pritel tyto léky užívá injekčně byla jsem stoho zděšena když mi přeci říkal že tyto léky jsou na odvikani a mají jse brát pod jazyk tak proč je užívá injekčně tak jsem jse na vše vyptavala přítele ohledně tyhletich lécích a přistoupil na to že stim opravdu skoncuje všeho jse zbavil ale prý musí tyto léky Suboxone užívat nějaký ten týden pod jazyk než stoho všeho vyjde ven a bude čistý bal jse že prý bude mít nějaké krize nevěděla jsem vůbec co tím myslí nebo co mu bude tak jsi k tomu zakoupil jiné léky Magnesii lactici 0,5 tak asi týden užíval léky Suboxone pod jazyk ale po tydnu jsem ho přistihla kdyz užíval suboxone injekčně odpověděl mi že to bylo jen jednou a že to prý zase nemusí mít i když tomu vůbec nevěřím tak se chci zeptat jestli to má smysl užívat pod jazyk tyto léky na odviknuti nebo jak by měl pokračovat aby stoho vyšel ven a byl čisti byla bych ráda kdybych zjistila nejake rady dekuji moc deny

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Deny.
Jak jste si dobře zjistila, Suboxone je lék, který byl vyvinut k terapii závislosti na heroinu a dalších opiátech. Jeho účinná látka (buprenorfin) se váže na stejné receptory jako opiáty, částečně je aktivuje a tím zabraňuje tomu, aby se po vysazení např. heroinu rozvinul abstinenční stav. Po nasazení je Suboxone možné brát dlouhodobě v udržovací dávce, kdy na něm mohou lidé i dlouhá léta fungovat bez jiných drog (považujeme je potom za abstinující na substituci), nebo se dá postupně snižovat až vysadit. Správnou metodou užívání je rozpuštění pod jazykem, tak se vstřebá účinná látka (buprenorfin) a naopak nedojde ke vstřebání naloxonu, další složky Suboxonu. Naloxon po i.v. aplikaci „zablokuje" opioidní receptory a vyvolá nepříjemné příznaky odvykacího stavu a měl by tak uživatele odradit od i.v. aplikace.
Bohužel je ale i přesto Suboxone zneužíván, jak píšete, a to i injekčně. Injekční aplikace s sebou samozřejmě nese podstatně více rizik než sublinguální podání (pod jazyk) - infekce, poškození žil, trombózu a podobně. Jsou ale uživatelé, kteří mají kromě závislosti na droze i tzv. závislost na jehle - pro dostatečný efekt si potřebují drogu aplikovat přímo do žíly.
Máte teď asi v hlavě plno otázek, možná strach, obavy, pochybnosti, nevíte, jak dál. S přítelem jste o tom už mluvila, slíbil, že s tím něco udělá. Nemusí to ale pro něj být úplně jednoduché.
V tuhle chvíli tedy možná potřebuje nějakou radu a podporu váš přítel, pokud se rozhodne se Suboxonem skončit, jednak ji ale můžete potřebovat i vy. Pokud by měl přítel zájem, rádi vám pošleme kontakty na služby, kde mu mohou poradit, jak dál pokračovat, a poskytnout mu podporu při vysazování a při udržování abstinence. Jednalo by se pravděpodobně o specializované adiktologické služby se substitučním programem, nebo obecněji o adiktologické ambulance. Existují i nízkoprahová Kontaktní centra, kam se může přítel přijít poradit, a to i anonymně.
Ať už by se přítel v tuto chvíli pro nějakou takovou službu rozhodl, nebo ne, vy určitě můžete využít některé z poraden pro partnery/rodiče a jiné blízké osob, které mají problémy se závislostí. Pokud nám napíšete větší města, která máte dostupná, rádi vám pošleme kontakty. Nebo se můžete podívat zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ V poradně s vámi situaci podrobněji proberou a společně vymyslíte, jak můžete motivovat přítele, aby situaci změnil, jak s ním o problému nejlépe komunikovat a podobně. Zároveň se prostě svěříte lidem, kteří vás ani vašeho přítele nebudou nijak soudit.
Deny, kdybyste měla další otázky, určitě se ozvěte, stejně tak můžete předat informace o poradně i vašemu příteli.
Držím palce!
T.E.