Pervitin zbavenie závislosti
Marek0608
Dobrý den moje meno je Marek .. som to Slovenska.. idem na vás s pomocou .. moj kamarád Marťas.. Martin je 6 rokov závislý na pervitine.. nikdy si ho nepichol do žíly .. užívá ho šňupáním ..20 února bude mat marodky 26 rokov..a chcel by přestat či sa to dá..a ano dlho to trvá??a akym sposobom?? Na heroin sa používá metadon..ako je to v případě petvitinu..co funguje lieky.. psychofarmaka??alebo Aky je postup..obidvaja SME z Bratislavy ..a já šlo kamarád nejlepší mu chcem pomoct.. dakujem

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Marku.
Je pěkné, že pomáháte kamarádovi. Rozumíme tomu, že máte o Martina starost. Dlouhodobé užívání drog může člověka pořádně ničit. A sledovat, jak chátrá někdo nám blízký, bývá nesmírně frustrující.
Píšete, že Martin užívá pervitin šest let. To je poměrně dlouhá doba. Ptáte se na substituční a farmaceutickou léčbu závislosti na pervitinu. Správně píšete, že při substituční léčbě závislosti na heroinu se používá metadon. Podobně při léčbě závislosti na nikotinu se používají nikotinové substituční náhražky. V případě pervitinu se však (zatím) žádná taková substituční látka nepoužívá. Co se jiných léků týče, existují takové, které mohou zmírnit abstinenční příznaky, podpořit náladu apod. Více by Vám, resp. Martinovy, řekl lékař, ideálně psychiatr se specializací na závislosti.
Léčba závislosti má buď ambulantní nebo pobytovou formu. Ta pobytová může na ambulantní navazovat. Pro zvážení, která forma léčby je pro konkrétního člověka nejlepší, je vždy nezbytná osobní konzultace s odborníkem. Vždy je potřeba vzít v úvahu všechny důležité okolnosti - co člověk užívá, jak dlouho, jaký je jeho zdravotní stav, zda je motivovaný k léčbě atd. Obecně a ze zkušenosti s klienty se domnívám, že pokud někdo šest let užívá pervitin, nejvhodnější je pro něj pobytová léčba. Těžko však "diagnostikovat" takto na dálku.
Z mého pohledu bude nejlepší, když se Martin poradí s nějakým odborníkem. Přiznám se, že v zařízeních poskytujících služby pro drogově závislé na Slovensku se příliš neorientuji. Doporučit Vám ale mohu např. toto zařízení, které poskytuje jak ambulatní, tak pobytovou léčbu:
Centrum pre liečbu drogových závislostí
Adresa: Hraničná 2, 821 05 Bratislava
Kontakty:
Ústredňa, poskytovanie všeobecných informácií:
Tel:
02/ 53 41 74 64
02/ 53 41 74 67
02/ 53 41 74 72
E-mail: cpldz@cpldz.sk
Web: http://cpldz.sk/
Budu rád za zprávu, jak se situace s Martinem vyvíjí!
Jiří Tupý