Léčení psychózy 2
Domi
Jo ještě me k předchozímu dotazu napadá dodat, že poslední dobou mám velkou chuť na pervitin, nejradši bych si sehnala a dala, každý den o něm přemýšlím, ale právě proto abych tomu předešla jsem se odstěhovala a utla všechny lidi co k tomu měli přístup, proto teď nemám šanci nic sehnat. Myslíte že by to třeba i mohlo být varování od mého těla, ať to nedělám? Jako že mám chuť na pervitin a mozek mi začne simulovat stavy psychózy aby mi připomněl, že můžu být vděčná že po tom všem nejsem ještě v blázinci a já ještě přemýšlím o tom, si dát?

Odpověděl: Markéta Kordová
Domi, opět Vás zdravím,
díky za doplnění, jen doufám, že se Vám chuť podařilo ustát (?).
Někdy je těžké odhadnout co s čím souvisí...pokud by Vám tento výklad pomohl abstinenci ustát, proč ne...
Jak jistě asi víte, na drogy se váže i psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde například zaběhat a má pocit, že tomu uteče. Někomu zase pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomáhá manuální práce, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů, jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit/sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi, co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. Proto je velmi rozumné, že jste drogové kontakty odstřihla, to bývá pro uživatele většinou to nejtěžší. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.). S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Stačí to takto?
Klidně ještě napište.
Přeji dostatek sil! Markéta