Palgotal
Honza
Dobru den, prosim, chtel jsem se zeptat na mozny, spise fyzicky, navyk u 89lete babicky, ktera poslednich nekolik mesicu uziva 1 tabletu 650/75 palgotalu po ranu. Bolest babicka neudava, Pani doktorka ji po smrti dedecka predepsala Trittico 75, coz je druhy duvod proc chce po babicce vysazeni. (Serotonin syndrome). Mam vysadit naraz? Na prvni tyden jsem ji nachystal snizenou davku obden. Tzn.650/75 obden, v mezi dnech 325/37,5. Babicka udava slabost v nohou, pocit lehkosti hlavy, zavrat lehkou a nespavost. Muze to byt snizenou davky? Jine leky neuziva, neurol vysadila s nasazenim trittica pred 2 mesici. Krevni tlak je mirne zvyseny a zornicky mirne dilatovane.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
teoreticky by tyhle příznaky mohly být způsobené snížením dávky tramadolu (jedna z účinných látek v Palgotalu), na druhou stranu, snižujete pomalu (což je určitě dobře) a babička nebrala zase tak vysoké dávky (75 m/den). U starších lidí ale zase mohou být příznaky z vysazení výraznější. Dále by to mohlo být v rámci nějakých nežádoucích účinků Trittica - závratě a slabost nejsou nijak vzácné, nespavost se ale paradoxně může také vyskytnout. Další varianta je právě interakce Palgotalu a Trittica (zejména na úrovni ovlivnění serotoninu). Bohužel asi nejsem schopna rozklíčovat, co z toho je v tuhle chvíli nejpravděpodobnější a zároveň nevím, jaké potíže jsou ted pro vaši babičku nejvíce zatěžující.
Pokud ale bolesti nemá a paní doktorka doporučila nasadit Trittico a vysadit Palgotal, zkusila bych pomalu pokračovat ve vysazování v podobném tempu a určitě bych ji kontaktovala, pokud by potíže neustupovaly nebo naopak narůstaly.
Pokud má babička závratě či pocity slabosti, určitě by bylo dobré, aby byla opatrná např .při vstávání po delším sezení či ležení v posteli (ideálně aby např. na posteli chvíli poseděla, než bude vstávat, a aby např. nevstávala bez opory, pokud se jí bude motat hlava). U starších lidí je větší riziko pádu, tak je dobré tomu co nejvíce předcházet.
Doufám, že se babičce bude brzy dařit lépe, i v těžkém období. Kdyby něco, určitě se ozvěte, pokusím se odpovědět.
S přáním všeho dobrého
T.E.