Závislost na pervitinu
bxxxxxxxx
Dobrý den!
Mám připomínku, jako profesionálové byste pro nás veřejnost, závisláky, rozebrat tolik rozšířenou drogu pervitin. Překvapuje mě, že na to, jak je tato droga masivně rozšířená, je závislost a její rozvoj popsán více méně stylem omýlaným stále dokola.
Můj příběh
S pervitinem jsem začal před více než 10 lety více méně náhodně. Pro náš příběh to není podstatné. Následovalo 5 let dospívání muže žijícího u rodičů (mě :D) a zhruba "víkendové" braní, které variovalo mezi užíváním jednou do měsíce až max. 2-3x týdně. Za svou kariéru drogově závislého jsem se nikdy necítil závislý na pervitinu. Na marihuaně ano. Již v 16 letech jsem měl závislost na marihuaně. Bylo to moje všechno, ale tuto zkušenost jsem nějak nebyl schopen pobrat a včlenit do svého života a čerpat z ní. Nicméně, absolvoval jsem ještě závislost na benzodiazepinech, tam jsem poprvé pochopil význam závislosti a její závažnost. Nyní se snažím po měsíční perivitinové kůře a 14 denní (nyní) abstinenci, nějak sám sobě vysvětlit vznik závislosti na pervitinu, který jsem naposledy před touto zkušeností bral před 5 lety. V průběhu této abstinenční fáze proběhla jeden relaps, kdy došlo k nárazovému užití v "jízdě", ale také jeden rok, kdy jsem si řekl, že budu úplně čistý. Od všeho. Čili variace tam nějaká byla v průběhu těch 5 let. Nějaké zkušenosti s LSD, které ale osobně považuji za neproblémové a užíval jsem ho kvůli experimentům s psychikou, kterou jsem shledal skálopevnou. Dříve jsem býval labilní, po užívání perivitinu histerický a trpím neustálýma úzkostma, proto jsem se taky dopracoval k slušné závislosti na benzodiazepinu (nebudu jmenovat). Nicméně, abych se vrátil k tématu (jsem trochu opilý, nedrží se mi dobře myšlenková linie, špatně se mi spí z důvodu stresu), přijde mi, že závislost se u mě neprojevuje vědomě. Jak je to u ostatních uživatelů? Já třeba pozoruju na sobě velmi silnou dependenci, když vidím, co se mi zdá... vím, že kdybych si dal čáru, měl bych úplně jiné prožívání dne a pak by se mi nezdály takové hnusy. Nevím ale moc, jak jinak se závislost projevuje. Stále si dávám na tuto látku extrémní pozor, jelikož vím na vlastní kůži, z mnoha zkušenosti, jaké to je mít stihomam, slyšet zdi mluvit apod. (netřeba rozvádět). Domnívám se, že u tak psychoaktivní látky, jako je pervitin, stimulační látky, dochází k důvodům rozvoje závislosti velmi individuálně, je to pravda? Příklad: měl jsem první týden rozhozený spánkový rytmus a stále se v noci často budím, to ale může mít i jiná vysvětlení - mám teď větší psychické vytížení (např. v práci, škole) a v souvislosti s prožitou zkušeností měsíčního braní (zapomněl jsem uvést množství - 4 gramy za měsíc - docela jsem se rozjel - chtěl jsem prožít něco víc, než jsem už znal) by bylo podle mě pochopitelné.
Na závěr bych tedy rád už konečně formuloval nějakou otázku. Velmi si vás vážím, za vaši trpělivost nejen v komunikaci s zde dotazujícími, ale i za vaši práci s uživateli drog, která je jistě náročná, vyčerpávající. Chtěl bych po vás více rozvést vznik závislosti, jistě musíte mít zkušenosti. Mnohokrát děkuji za přečtení mého dotazu a případné zvážení odpovědi.
S pozdravem
bxxxxxxxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, b.,
díky za dotaz.
Bohužel vám na vaši otázku nedokáži jednoduše odpovědět. Každá droga má svá specifika jak pokud jde o účinek, tak rizika, tak rozvoj závislosti. Stejně tak i každý z nás je jedinečný a příběhy, které se za rozvojem závislosti skrývají, bývají velmi rozdílné. V rámci práce s drogově závislými každý filtrujeme informace svou vlastní zkušeností. Nemluvě o tom, že se v praxi setkáváme jen s tou skupinou závislých, která z nějakého důvodu vyhledala naše služby. Samozřejmě pořádáme setkání, kde svoje zkušenosti sdílíme a to jak napříč službami (od nízkoprahových po vysokoprahé, od služeb zaměřených na experimentátory přes služby pro uživatele až po jejich blízké a veřejnost), bez ohledu na drogu nebo závislosti (např. hazardní hraní nebo hraní jako takové), bez ohledu na typ léčby (od ambulancí, přes pobytové léčby, až subsitituci). Pozorujeme určité podobnosti v příbězích. Zkoumáme, ale i sledujeme výsledky ze zahraničí. Teorií, co je hlavní příčinou závislosti je mnoho. V Čechách razíme bio-psycho-socio-spiriuální model závislosti a od toho se pak odvíjí i multidisciplinarita pracovních týmů nebo přesah vzdělání na univerzitě (obor adiktologie - hlavní zázemí v jako nelékařský zdravotnický obor - medicína, psychiatrie, psychologie, psychoterapie, právo, sociologie atd.). Nevěříme tedy v jednu jasnou příčinu, ale spíše kombinaci více příčin, z nichž některá může převažovat. Jsou však teorie, které více straní biologickým příčinám, jiné naopak hovoří třeba o poruše schopnosti vytvářet blízké vazby (způsobené výchovou, nebo geneticky?).
Netuším, jaké příčiny jsou blízké vám osobně. Kde vy sám vidíte hlavní příčiny svého užívání pervitinu. Někdy se člověk v podobných úvahách točí stále dokola a nevidí to, co je z většího odstupu zjevné. Sice působíte spíše dojmem člověka, který si na věci rád dělá vlastní názor ale možná by vám rozhovor s někým dalším, kdo by nesoudil a nedával zaručená řešení, dával smysl. Nebo se pletu? Pokud ano, ozvěte se, mohli bychom vymyslet, kam byste se mohl obrátit. Co vy na to?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.