užití extáze
zyx001
Dobrý den,
s přítelkyní se chystáme na hudební festival. Já již mám zkušenosti s extází a dokáži si představit jaké problémy mi může způsobit. Přítelkyně chce za každou cenu extázi zkusit. kromě marihuany nemá jiné zkušenosti.
Má chudokrevnost a neumím si představit jaké problémy ji můžou potkat. popř. když se něco zvrtne jak postupovat? existuje nějaký prášek, který jí dokáže účinek utlumit, aby se nemusela volat záchranka?
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, zyx001,
chápu to tak, že máte strach z toho, co by se mohlo stát, ale zároveň máte oba dva, tedy vy i přítelkyně, v plánu na akci extázi vyzkoušet, je to tak?
Není mi známo, že by byla nějaká specifická rizika u lidí, kteří jsou chudokrevní. Rozhodně to ale neznamená, že by tu rizika nebyly. Předně mi není jasné, z jakého důvodu je přítelkyně chudokrevná. Důvodů může být spousta ... počínaje dědičností, konče některými jinými zdravotními komplikacemi, které se chudokrevností projevují. Chodkrevnost, resp. anemie, označuje stav nedostatku červených krvinek (erytrocytů) a krevního barviva (hemoglobinu), což má vliv na dopravu kyslíku k buňkám. Lidé s chudokrevností se tedy mohou například snadnějí zadýchat a unavit. Což by samozřejmě mohlo mít vliv na to, co se bude dít s přítelkyní na taneční párty, kde bude její tělo nabuzené extází na tanec a výdej energie.
Nejspíš by tedy bylo dobré, aby pravidelně odpočívala, nabrala energii, pila nealkoholické nápoje, využívala chill out zónu a už na samotnou párty šla s dobrou náladou a v dobré zdravotní kondici (bez nachlazení, virozy apod., tedy zdravá a v pohodě). Zároveň by bylo dobré počítat s odpočinkem druhý den, kdy přijde krom únavy i propad nálady.
Pokud se nic nestane, mohla by si párty užít, aniž by nějaké problémy zaznamenala, maximálně bude druhý den unavená a podrážděná. Nicméně stejně tak se může stát, že své síli i organismus přecení. Je období viroz, chřipek, o to unavenější její tělo může být. Takže opatrně! Žádný prášek, který by stav zastavil, mi není znám. Nejlepší je se zklidnit, zajistit bezpečí a dostatek tekutin. Ale samosebou záleží na okolnostech.
Pokud byste vy sám neužil, mohl byste více dbát na její bezpečí a odpočinek, ale netuším, jakou máte v tomto směru dohodu. Pokud by se něco stalo, a bylo potřeba volat pomoc (čemuž se při kolapsu nebo panické atace nevyhnete, je lepší zavolat pomoc a říct popravdě, co se děje a co kdo užil, než riskovat komplikace, nemyslíte? Rozhodně není od věci se dopředu na takových věcech domluvit.
Dlužno podotknout, že v drogách jedeme každý tak trochu na vlastní triko a je dobré se dopředu informovat o rizicích, včetně těch trestně právních. Předpokládám, že je přítelkyně plnoletá, pokud ne, samosebou navazují další rizika. Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.