Závislost v rodině
yesssr
Dobrý den, mám na vás takový neobvyklý dotaz, snad budete schopni alespoň částečně mi zodpovědět.
Jmenuju se Iva, je mi 24 let a pracuju jako prodejce. Mám skoro 5letého syna, kterého máme s otcem ve střídavé péči. Abych se dostala k jádru věci.. rodiče se rozvedli když mi bylo 14 let, otec pil alkohol už před rozvodem, ale ne v takové míře. Po rozvodu tomu propadl, propil přes půl milionu během necelých dvou let, až se před rokem rozhodl podstoupit léčbu. Úspěšně abstinuje. Mám o 3 roky starší sestru, se kterou jsme už v pubertě kouřily trávu, pily, jezdily na párty atd. Ona a později i já jsme propadly nejen marihuaně, ale i pervitinu. Ségra je taky vyléčená a abstinuje. Okolnosti donutily nakonec i mě projít léčebným procesem, který trval čtvrt roku, bohužel však abstinence nevydržela ani týden. Vím, že určitě nastane čas, kdy se na to vykašlu i bez léčby, už jen kvůli synovi. Opět beru tak, aniž by o tom někdo z blízkých věděl. Moje mamča jediná nikdy neměla sklony k závislostem a musela všemu čelit s námi. Dneska se psychicky zhroutila, že začíná nenávidět sama sebe a proč lidi, který má ráda musí mít všichni nějakou závislost. Dozvěděla jsem se, že i její současný partner začíná silně podléhat alkoholu. Mamina z toho obviňuje sebe s tím, že je přesvědčená, že sklony k návykovým látkám vzbuzuje v lidech ona, nemůže to být náhoda prej, i kdyby já se ségrou jsme to měly částečně dané geneticky. Myslíte si, že na tom něco může být? Je to možné? Mamina je jinak skvělej člověk, srdečná, hodná, klidná, starostlivá. Určitě to není způsobeno jejím chováním. Díky za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
nemyslím si, že by vaše maminka vyvolávala ve svých blízkých závislost. Spíš by bylo možné, aby si za partnery vybírala muže, kteří mají sklony k závislostnímu chování. Často to souvisí s nějakou rodinnou historií (tentokrát tedy rodinnou historií vaší maminky), skloky k závislostem a spoluzávislosti v rodině, nebo nějakým jiným psychickým obtížím. Spíš než aby se obviňovala, mohlo by jí pomoci, docházet dlouhodobě na psychoterapii, možná i skupinovou terapii, kde by měla možnost nahlédnout vzorce, ve kterých funguje, pochopit a porozumnět svým rozhodnutím, případně pak dělat rozhodnutí jiná. Co myslíte? Nezažila jste i vy nebo sestra něco podobného v léčbě? Pokud chcete mamince k terapii pomoci, mohla byste jí v tuto chvíli doporučit obrátit se na poradnu pro rodiče, partnery a další blízké uživatelů drog. Služby takových poraden jsou poskytovány diskrétně a ve většině případů i zdarma, stačí zavolat a objednat se. Myslíte si, že by vaše mamka takovou pomoc využila? Pokud by stála o kontakty, napište, která větší města by jí byla dobře dostupná, poslala bych odkazy.
Potud k mamince, následujícími řádky chci spíše "poňouknout" ke změně vás samotnou. Existují teorie, které závislost přičítají genům, ale i takové, které více zdůrazňují vliv prostředí, okolností, výchovy a rodičů. Píšete, že už kvůli synovi se jistě jednou rozhodnete přestat užívat. Kdy to bude, když né dnes? V čem bude ten den jiný?
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.