článek z časopisu
Quido
Dobrý den, v nějakém časopisu jsem četl, že pro závislého na pervitinu je důležitý první kontakt o zprostředkování léčebného programu. Nechce-li nebo nemůže-li dotyčný abstinovat je nanejvýš vhodné mu poskytnout alternativní léčbu v podobě medikace navozující podobné účinky jako droga. Důvodem je zbavit závislého nelegální formy užívání protože dostává čistou látku a v mnohých případech jen jednou denně.
Není to přesný obsah ale podstata je zachována. Tuším, že článek byl od nějakého pana Vobořila nebo tak nějak.
Chci se zeptat do jaké míry je pravdivá podstata článku a popřípadě kde by se dalo o takovou pomoc požádat?
Děkuji Quido

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
samozřejmě, že je to pravdivé. To je podstata subsituční léčby. Nicméně v současné době není v ČR a pokud vím, tak nikde jinde také, schválena substituční medikace závislosti na pervitinu. Zatím je vše ve fázi klinických studií - tudíž pochybuji, že se v článku mluvilo o aktuální substituci pervitinu. V současné době (v ČR) lze legálně a lege artis substituovat závislost na opioidech a nikotinu.
Léčba závislostního onemocnění na pervitinu je v současné době založena na psychoterapuetické práci a podpůrné medikaci. Od substituce pervitinu jsme bohužel ještě velice vzdáleni... Pokud byste chtěl kontakt na některou ze služeb, potřebovali bychom vědět Vaše PSČ, abychom nalezli dostupnou službu.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec
P.S. Pro Vaši představu "nějaký pan Vobořil" je předním odborníkem na protidrogovou politiku, jež 8 let působil jako narodní protidrogový koordinátor při Úřadu vlády, předtím jako výkonný místopředseda Rady vlády pro protidrogovou politiku a ještě předtím jako ředitel Sdružení Podané ruce, které je jedním z největších poskytovatelů drogových služeb v ČR.