Antidepresiva, Valium, THC
Tomek
Dobrý den,
Rok zpátky jsem byl už 3 roky nekuřák, a 3 roky nehulič. Kdy se mě stala trošičku větší psychická příhoda, kdy jsem začal mít záchvaty hyperventilační tetánie. Začal jsem je mít tak často, že moje tělo každý den odpadávalo do bezvědomí, kvůli hyperventilaci. (křeče, člověk se nemůže nadechnout, zmatenost, strach o život, akutní panika).
Chodil jsem po různých vyšetřeních, jako jsou RTG páteře, neurologie, gastroskopie, až jsem skončil na psychiatrii. Dnes by to měl být přesně rok, kdy jsem začal užívát AD. Jedná se převážně o Ráno - 10mg Prosulpin, 200mg Asentra, přes den se dopuji diazepamem a neurolem, kdy mám silné úzkosti a večer bych už neusnul kdybych si nepodal 2mg XANAX SR a 150mg trittico. Fajn, toto mi na zachváty začlo pomáhát, kdykoliv to začně přicházet, tak si dám diazepam.
Už od začátku psychické nehody jsem zase začal myslet na trávu, s kterou jsem celý život bojoval a v ten danný moment ji zrovna nekouřil už 3 roky. Najednou bum, z jednoho brka dnešním dnem vykouřím 4g pořadného vzorku za den, kdy mě to společně s tabletkama, dostane do takového tranzu, že jen ležím a dívám se doblba... Musel jsem ukončit vysokou školu, jelikož moje paměť se pořád zhoršuje, hulím každý den, ve volnu hned od rána a jak pracuji tak samozřejmě po práci v odpol hodinách. Tady je výhoda v tom, že mě práce baví (vedoucí obchodu).
Nejhorší na tom je to, že bych chtěl s obojím skoncovat, akorát nevím vůbec jak. Lékařka mi převedla pouze závislost na tabletkách a já závislost na trávě.
Nejhorší je to, když si nezahulím, je mi totálně zle, mám takové úzkosti, halucinace, slyšiny, že to není ani možné. Když si kousnu do kouska jídla, okamžitě to jde ze mně pryč, protože nejsem zhůlený ale mám hlad, bohužel to nejde.
Koupil jsem si nové kolo za větší částku, ale také mě to nebaví. Ještě rok zpátky, jsem chodil pravidelně do fitka a sportoval.
Jsem už moc zoufalý, nechci takhle dopadnout, ale když opravdu něco z těch dvou věcí vynechám, tak nemůžu žít. Při nepodání Valia, nebo THC dostávám záchvat hyperventilace.
Konzultoval jsem to s mojí psychiatričkou, a předepsala mi jenom další tabletky.
Existuje něco, co by mně z toho dostalo ? Stacionář nepříjmu, cítíl bych se špatně mezi těma lidma, již jsem zkoušel jedno sezení. Nebo již léčba v psychiatrické nemocnici? Mám velice zodpovědnou pracovní pozici, kdy o mých probléméch neví.
Děkuji Vám, za Váš čas strávený nad tímto čtení.
Mějte hezký a úspěšný den.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Tomku,
musím říct, že při čtení vaší zprávy mě napadala ještě spousta dalších otázek... Například, co to bylo za psychickou příhodu, která to celé odstartovala? A co jí předcházelo, co mohlo být nějakým spouštěčem? Měl jste do té doby nějaké podobné potíže, ale třeba v menším měřítku? A mnoho dalších... Je jasné, že se vám to asi nebude chtít rozepisovat veřejně, ale pokud byste měl zájem, můžete napsat tyhle osobnější podrobnosti do skryté poznámky (veřejně se neobjeví), nebo také můžete celou konverzaci označit jako skrytou - potom je jenom nutné, abyste si zapsal číselný kód dotazu, pomocí kterého si ho potom budete moci zobrazit.
Asi vás nepřekvapím. Jestli chcete s obojím (trávou i benzodiazepiny) skoncovat, tak si myslím, že bude potřeba, abyste zároven „zaléčil" to, kvůli čemu jste před tím rokem začal ty prášky brát a začal znovu hulit. A „zaléčil" samozřejmě může znamenat i úpravu medikace, ale taky nějaké to mluvení, přemýšlení, možná nějaké změny v životě... Vzhledem k tomu, že to máte takhle nakombinované a všechno dost úzce propojené, je docela možné, že bude potřeba trochu intenzivnější podpory a třeba intenzivnějšího kontaktu. Minimálně zpočátku bude fajn, když do toho bude zapojený psychiatr/psychiatrička, aby se nějak průběžně upravovaly ty vaše léky. Takže psychiatrická nemocnice je určitě varianta - tam se o léky postarají, zároveň se budete věnovat i zvládání závislosti, cvičit relaxaci, chodit na skupiny a podobně, celé to bude v chráněném prostředí - což je pro někoho plus, pro někoho mínus. Možná zbyde méně času na nějakou intenzivnější individuální psychoterapii, která by asi byla vhodná. Další varianta je ten vámi zmiňovaný stacionář. Nevím, na kterém jste byl, ale možná nemusíte úplně házet flintu do žita a třeba zkusit stacionář jiný? Další možnost je nějaký ambulantní adiktologický program, ideálně zase ve spolupráci s psychiatrem/psychiatričkou. Např. v naší Adiktologické ambulanci je docházka 2x týdně (1x skupina, 1x individuální terapie).
Kdybyste měl nějaké další otázky, chtěl si o tom víc promluvit, chtěl nějaké konkrétnější doporučení, určitě se ozvěte.
Hodně zdaru, držte se!
T.E.