kokain
Katja
Dobrý den,
s manželem jsme 20 let a vždy jsme měli spíše vyšší toleranci k drogám. Oba jsme huliči, manžel denně a já téměř denně. Jednou za rok(doslova) party s 1-2 extazemi, popř. kokainem.
Před 6ti lety manžel vážně onemocněl a od té doby je invalidní důchodce, diagnostikovaný lehkou bipolaritou s medikací mirtazapin+trittco+neurol. Na bolesti má doma Oxycontin, Tramal.
Před 4 měsíci jsem mu objevila malé množství kokainu, následovala hádka,přesvědčování, že to byla jednorázová zaležitost.
Před třemi dny, když se manžel připravoval do prace, mu vypadl kousek kokainu na podlahu, který jsem samozřejmě našla. Snažil se mi lhát, ale nakonec přiznal, že je jeho...přidal historku jak k tomu přišel a že v žádném případě to neměl sebou, když řídil v Německu.Ve finále se hádka zvrhla v osočování, že mu diktuji celý život a že on si bude dělat, co chce, pokud to nebude omezovat mě.
Po této poslední příhodě mu už mu vůbec nevěřím.
Kdybych mu to nenašla, tak z předchozího chování bych to nepoznala, jako manžel a partner funguje na 100 %.
Velmi prosím o Váš pohled na mou situaci, nechci zahodit 20 let, manžel měl vždy slabost pro drogy, nikdy nebyl závislý, má rád počítačové hry a sem tam si šnupnout nebere jako problém - já taky ne, pokud sem tam je třeba jednou za 3 měsíce.
Problém je když o tom lže a bohužel si mylím, že užívá i v práci.
Oxycontin ani Neurol nezneužívá...tedy aspon si to myslím.
Ještě důležitá poznámka, jsme bezdětní, s dětmi bych takto tolerantí nebyla.
Děkuji moc za pomoc či nasměrování.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Katjo,
díky za dotaz.
Oba dva s manželem již 20 let jako denní uživatelé psychotropních látek máte toleranci k omamným látkám opravdu vysokou. A proto mne překvapuje, že vás překvapuje, že partner drogy užívá. Drogy jsou vaším denním společníkem. Asi jste objevila jistý mezník. Možná totiž tento váš jeden či dva "záchyty" kokainu jsou jen špičkou ledovce. Píšete: "Kdybych mu to nenašla, tak z předchozího chování bych to nepoznala, jako manžel a partner funguje na 100 %". Proč si myslíte, že neužívá pravidelně? To by bylo proti všem masivním zkušenostem s psychostimulanty. Prostě jste na to právě přišla...
Zároveň na začátku dotazu uvádíte, že hulíte konopí a "doslova 1x do roka užijete MDMA či kokain", načež v polovině dotazu již píšete: "...sem tam si šnupnout nebere jako problém - já taky ne, pokud sem tam je třeba jednou za 3 měsíce." To je velký rozdíl - 1 x nebo 4x ročně. Proč to píši. Nechci vás chytat za slovo, ale působí to tak, že se vám vaše a manželova frekvence užití nějakých drog spíše rozplývá, že to trochu bagatelizujete, že to nevidíte zřetelně.
Myslím, že zahazovat 20 společných let nemusíte. Nicméně jste asi na řižovatce, kde se musíte rozhodnout, zda budete žít s partnerem a s drogama, možná se zvyšující se frekvencí užívání a se souběžnými patologiemi, nebo si vyberete život bez drog, kde na pochybnosti a podezřívání nebude prostor. K tomu však asi budete muset partnera nejdříve přesvědčit.
Užívání psychotropních látek má určité zákonitosti. Zvyšování tolerance, zvyšování frekvence, zvyšování dávek, užívání tvrdší drog, apod. Pokud s drogama nepřestanete, ukážou se u vás doma tyto principy asi již brzy a dost obnaženě. Nakonec - už to prasklo... Jak správně píšete: "Problém je když o tom lže a bohužel si mylím, že užívá i v práci."
Sama se musíte rozhodnout, co vlastně od sebe a od manžela chcete. A to potom směrem k němu dostatečně srozumitelně a asertivně sdělujte.
Určitě bych vám doporučil konzultaci v odborném zařízení, kde můžete svoji situaci v rozhovoru popsat a vnímat s nezbytnou hloubkou a tomu přizpůsobit návrhy strategií. SANANIM v Praze provozuje Poradnu pro rodiče a rodinné přísluníky. Všechny informace včetně kontaktů najdete zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html . Spojte s s nimi...
Pokud byste chtěla kontakt jinde, než v Praze, napište.
Jakub Chudomel