Nevím jak se rozhodnout
Axxxxxx
Dobrý den, jsem závislý na pervitinu už několik let a chtěl bych se vyléčit. Mému definitivnímu rozhodnutí o léčbě brání že neznám odpovědi na následující otázky:
1. Jsem živnostník a platím jen základní zákonné zdravotní pojištění (nemocenské pojištění nemám) jak se v takovém případě řeší mé ohrožení sociálního vyloučení?
2. Jak dlouho (stačí i velmi hrubý odhad) trvá než bych byl opět schopen práce?
3. Kvůli dlouhodobému působení pervitinu jistě došlo k nevratným změnám v mém organismu hlavně asi v mozku. Znamená to především, že už z ničeho nebudu mít radost jako předtím?
4. Na kolik co se týče kvality života se lze vrátit ke stavu, který byl předtím?
Mám totiž velkou obavu, že když se vyléčím nebude to co do kvality života už to pravé a jako drtivá většina lidí kteří nesnesou útrapy života skončím u alkoholu což mi připadá ještě horší varianta než ta kterou dělám teď.
Prosím o co nejvíce podrobné odpovědi abych se dokázal rozhodnout. Léčebné zařízení již vyhlédnuté mám.
Děkuji za Vaši pomoc Axxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za dotazy.
Bohužele mi odpověď komplikuje neznalost podrobností a významů. Netuším, jakou práci děláte, jak na tom jste, co si představujete pod označením "opět schopen práce", ani jakou léčbu máte vyhlédnutou (délka, typ léčby), odpovědi proto budou přeci jenom obecné. Kdybyste chtěl vědět více, bylo by možná nejjednodušší obrátit se na nejbližší kontaktní centrum a probrat s nimi situaci v souvislostech, podrobněji, včetně vašich dotazů.
Nicméně vynasnažím se a budu se držet vašeho dělení otázek:
1. Sociální vyloučení mi přijde trochu nadsazené označení. Pravděpodobně to bude tak, že léčbu (pobyt, stravu, léky) uhradí pojišťovna. Během pobytu nebudete mít příjem - nezbyde tedy, než se s tím vyrovnat, nebo najít způsob, jak si nějaký příjem zajistit: ušetřit si peníze dopředu, poprosit někoho o finanční podporu během léčby, nebo doplatit nemocenské pojištění tak, abyste měl na nemocenskou nárok. Výdaje, které byste měl navíc se u většiny pacientů týkají cigaret, kávy, doplnění hygienických potřeb, a dopravného při výjezdech. Vše se však dá řešit, záleží na zařízení, někde mají fond i pro lidi, kteří nemají naprosto žádné prostředky. Možná by nebylo od věci zavolat do místa, které máte vyhlédnuté.
2. Pokud chcete nastoupit léčbu v komunitě nebo léčebně, s návratem do původní práce se nepočítá dříve než po ukončení léčby - může jít tedy o týdny, měsíce, až více než rok. Výjimečně je možné v komunitě pracovat v rámci poslední, tj. třetí, fáze léčby - poslední měsíce pobytu. V komunitě i léčebně během pobytu pracujete na chodu nebo údržbě zařízení, máte omezený kontakt s telefonem, počítačem apod. Konkrétní pravidla však záleží na zařízení - opět by nejspíš pomohlo zavolat přímo tam, kde byste rád léčbu navštívil.
3. Určitě to nic takového automaticky neznamená - léčba není od toho, abyste se pouze zbavil pervitinu, ale jde o to, abyste mohl být šťastný i bez drog. Samotné neužívání k tomu nestačí, proto je součástí většiny léčeb řada hodin terapií, ale třeba i zátěžové akce apod. Jejich cílem je pochopit, proč jsem dělal, co jsem dělal a co tedy v životě potřebuji změnit, abych už neměl potřebu se k drogám vracet.
Jinak je zcela přirozené, že po vysazení se nějakou dobu můžete cítit smutný a svět vám může připadat nudný a šedý. Nějakou dobu trvá, než mozek začne fungovat i bez drogového dopingu.
4. Doufám, že léčba vás nevrátí do stavu, jaký byl dříve. Logicky byste si pak musel zopakovat i užívání pervitinu. Spíš bych léčbu přirovnala k novému začátku, který nastartuje další změny ve vašem životě. I proto je dobré jít do léčby ne jen s odvahou, ale také upřímností, a otevřeností novým názorům a pohledům na věc, otevřeností ke změně.
Vím, že odpovědi nejsou zcela jasné a přesné. Dost možná ani žádné univerzální vysvětlení v pár větách nejsou možná. Ale snad alespoň takto.
Nástup do léčby je poměrně velký krok spojený s řadou obav a strachů. Přeji mnoho sil. Držte se a kdyby bylo potřeba, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.