Leky
Ondrej
Dobry den, mam za sebou autonehodu, 6 operaci.. prvnich nekolik let jsem uzival Jen tralgit 400 mg za den. Bylo mi 20 a doufal jsem, ze budu brzy normalne zit. A to se povedlo. Jen se u me rozvinuly uzkostne stavy, agorafobie, deprese. Byl pridan Zoloft a diazepam 10. Tramal byl vymnenen za naplasti Durogesic. Neuplynul ani rok a z 25 mcc/h byla davka 125 mmg/h. Zacalo mi byt hur. Bolest se objevila silnejsi nez kdy driv a proto mi byl nasazen Rivotril 2 mg denne a naplasti zmeneny na vendal retard 100 mg po 8 hodinach. Bolest 8/10 a z depresi jsem zacal morfin zneuzivat. Kousat tablety, brat vice rivotrilu atd. Jsem preveden na AT ambulanci, KDE mi po 48 hodinach abstinence chteji nasadit Suboxone, s Tim, ze by mohl vyrazne snizit bolesti, zlepsit naladu a compliance.. Bude mi 30 a prijde mi to super. Az moc super. Beru 600 mg vendalu. Dva dny nebrat? Co me ceka? Mam Jen brufen a diazepam. Odkladam to stale ale.. muze Suboxone tak moc ulevit jak mi bylo receno?
Dekuji
S pozdravem

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Jste v dost těžké situaci a není žádná jednoduchá rada.Na jedné straně opiáty potřěbujete z důvodu bolestí, na druhou stranu jste si vypěstoval návyk. Spíš než klasickou látkovou závislost mi Vaše situace připomíná člověka, který bojuje s obesitou - nedokáže jíst s mírou, na druhou stranu jídlo potřebuje. Takže cesta úplné abstinence tady nevede. Získat zpět kontrolu a nezneužívat opiáty je těžké, pro někoho nemožné.
Nevím, jestli Vám buprenorphin pomůže nebo ne. Mohl by, a to z toho důvodu, že je to parciální agonista-antagonista a nemá takový účinek na psychiku, jako čisté agonistické opiáty (morfin, heroin, fentanyl). Takže by pro Vás mohl být potenciál zenužívání buprenorhinu nižší. Na bolest je stejně účinný jako ostatní opiáty. Buprenorphin se dá kombinovat s fentanylem, často se to využívá při léčbě bolesti. Při přechodu z morfinu nebo heroinu na buprenorhin je potřeba vydržet co nejdéle "čistý", jinak si vyvoláte absťák po nasazení buprenorphinu. Během 2-3 dnů se ale stav ustálí.
S pozdravem,
VP