Opět kokain
Lucie
Dobrý večer, mám přítele (39let), jsme spolu s půlroční pauzou 11let a máme dvě děti. Přítel je kuchař, zhruba před 5lety jsem u něj poprvé objevila sáček (jak jsem se později dozvěděla ze vzájemné konfrontace- kokain). Tehdy zapíral, že to je kamaráda, který si to u něho nechal. V průběhu cca 2-3let se to opakovalo. Vždy jsem to našla buď v kapse, když jsem šla prát nebo v peněžence (kdy jsem si dle dohody kdykoli mohla vzít hotovost) a podobně. Výmluvy byly různé a já to tolerovala, až jednou jsem nevydržela a když mi řekl, že jich to v práci bere většina, tak jsme se o tom pobavili a souhlasil, že "únik" ze zaměstnání z Prahy do menší obce blíže u nás pomůže. No pomohl, změny chování, nálad a všeho podobného přestaly a vše vypadalo ok. Vždy předtím mi tvrdil, že si dal jen jednou za čas (14dni-měsíc a vždy jen v práci, aby vydržel). No chvíli byl na pracaku, pak si našel práci kousek od nás (stále jako kuchař, i když i změnu pracovní pozice promýšlel). Byl zaměstnaný asi měsíc, když jsme jeli busem s ck na dovolenou do Italie (i s našimi 2dětmi), po prvních 2dnech jsem náhodou našla krabičku od cigaret s brčkem a sackem s obsahem-no tvrdil, že si to vzal, kdyby byla příležitost. Nechápala jsem, jak moc toho riskoval při převozu. Nicméně dovolenou jsem ustala kvůli dětem. Od té doby náš vztah trochu "vrzal" , ale měla jsem pocit, že to zvládneme. No po čase jsme se odcizili a on se odstěhoval-dle společné domluvy a nátlaku z mé strany. Byla tam obecně narušena důvěra, už i z minulosti-kokain, náznak nevěry apod. Když byl odstehovany, já měla dva krátké "romanky", nic vážného. Po půl roce jsme se díky dětem opět sblizili. On se jim konečně tak krásně věnoval. Mezi námi byla vášeň, byla cítit sila naší lasky a oba jsme se shodli, že nás vše jen posílilo a už spolu zůstaneme navždy. Jsme spolu, strávili jsme krásnou dovolenou, vše super, už opět skoro rok...když v posledních cca 14ti dnech zase nocoval -v noci sledoval tv, lepil si modely, prostě míň spal, pak zase by pořád spal, je podrážděný, nervózní, bolela ho hlava. Ptala jsem se několikrát, jestli je vše ok, prý ano. Pak jsem se i ptala, jestli si náhodou příležitostně nedal a ne. Dnes u snídaně mu z kapsy vypadla krabicka od zvykacek, kdyz jsem se ptala, co je to, rychke to schoval a chtěl odnést. No nakonec jsem neustoupila, byl to kokain a brcko. Před dětmi jsme to nechtěli řešit, jeli jsme na výlet. Teď večer jsem si o tom chtěla promluvit a jeho odmerenost mě zaráží. To, že ho to mrzí,řekl až po mém "nátlaku", problém žádný nevidí, prý si po roce dal, kdy mu to dal kolega jako poděkování za odvoz domů. Neplanuje v tom prý pokračovat, je ochotny (prý) podstoupit mé nárazové testy...nevím, jak se k tomu postavit. Chci mu věřit, ale...po těch zkušenostech... myslí si, že jsem prý "stará" a zaprisahla matka Tereza a prý prehanim...byla to nahoda a jednou za rok nevadí... Omlouvám se za obsahlost, ale ráda bych radu, pomoc, Váš pohled na situaci, názor. Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lucie,
z toho co píšete, mi nejvýrazněji vystupuje téma vaší vzájemné důvěry, resp. vaší nedůvěry, strachu a obav.
Zkusili jste vztah po pauze začít nanovo a po roce se začíná vše opakovat - nezvyklé chování, ponocování, pak zase spaní, další tajnosti, znovu kolegové v práci a kokain. Možná je to příležitost, jak se postavit k užívání přímo a zajít do poradny. Oba o vztah stojíte, ale je těžké v něm fungovat, když jeden vede paralelně tajně druhý život, ve kterém figurují drogy. Ohrožuje to to zásadní, na čem partnerské vztahy fungují, tj. důvěru. Na to samosřejmě navazuje i spolehlivost, zodpovědnost - viz drogy na dovolené v zahraničí.
Zkuste si sama pro sebe ujasnit, co jste ochotná tolerovat a co už je pro vás nepřijatelné. Zní to, že dokud byly drogy něčím, o čem jste se domnívala, že se uděje jednou dvakrát za měsíc, nebyl to až takový problém, nebo? Pak si s partnerem promluvte. Řekněte mu, jak situaci vidíte, co byste potřebovala, abyste se ve vztahu cítila dobře a mohla partnerovi důvěřovat. Buďte konkrétní - chcete ho testovat? nebo jde spíš o jeho chování, čas, kdy dorazí domů? Ptejte se ho, jak na tom vlastně je a co by byl ochotný udělat pro to, abyste se cítila lépe. Pak mluvte o tom, jak se cítíte ... mluvte i o důvěře, strachu, obavách. Popište vše, co vidíte a slyšíte ... chování, reakce, ponocování, vození drog na dovolenou do zahraničí, zapomínání drog v kapsách, vypadávání na zem i před dětmi apod. Př. nekřičte, že je blázen, že něco pašuje přes hranice, ale mluvte o tom, jak vás takové chování svou podstatou vystrašilo - vnímáte to jako velké riziko, a zároveň vás překvapilo a jste smutná, že není schopný odložit drogu ani na dovolenou, není tedy závislý? Nemá cenu vydírat, dávat ultimáta, tlačit, plakat. Pokud se ale rozhodnete, že například odejdete, pokud s užíváním nepřestane, měla byste to i dodržet. Uvidíte, co to udělá. Dejte tomu čas, ale nebojte se při tom stanovit datum, kdy si pro sebe zhodnotíte, jestli se situace lepší. Případně poproste, jestli by s vámi partner nemohl několikrát zajít do poradny, kde byste ráda měla po ruce někoho třetího nestranného, protože si sama nevíte rady. A nepůjde-li s vámi, jděte sama. Co vy na to?
Budu ráda, když napíšete, jestli vám nějaká část odpovědi dává smysl. Budete-li potřebovat kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.