Nosní přepážka
Domi
Dobrý den, užívala jsem něco málo přes rok pervitin nosem, v nepravidelných intervalech, minimálně každý týden (někdy 2,3,4.. Dny v týdnu), spíše jsem si dávku děila do více malých čár než abych si dala vše najednou. Pak 4 měsíce vůbec nic a teď po té pauze jsem měla velmi hrubým odhadem tak 50 dávek vždy o velikosti cca 0,1-0,2 g. Vždy jsem si normálně sňupla a droga během pěti minut Stella přes sliznici do krku a dále. Cca týden zpět mi začaly velké bolesti hlavy, které jsem ještě nikdy nepocítila, jakoby uplne nahoře kde začínají vlasy, pocitově jako zastydlá rýma ale opravdu hodně nahoře a silná bolest, vždy velmi nárazové třeba jen 10 min 2x za den. Také se mi sama od sebe pořád spoustěla rýma nebo naopak ucpaval nos. Vůbec mě nenapadlo od čeho by to mohlo být, nikde jsem letos nenastydla, vodu pila prostě vše klasický jak má být. Včera jsem si dala čáru pervitinu a poprvé v životě se mi stalo, že mi dávka jakoby rovnou celá vletěla do krku hned jak jsem si šňupla, žádné postupné stejkání a bylo to dost nepříjemné a podráždilo mi to krk. Pak jsem to říkala kamarádovi a on říkal že přepážky už nemá dlouho a že to přesně taky takhle má, že to vlitne rovnou celé do krku, a že ho na začátku také bolela hlava. Mohu nějak sama poznat, jestli s tou přepážkou něco mám? Když si ji zkouším nahmat a porovnávám s levou dírkou, kterou jsem nesnupala nikdy, nahmatam v té právě maximálně nějakou trošku větší dírku, ale ne že by se od sebe nějak výrazně lišily. K doktoru s tím chodit spíše nechci. Jinak jiné zásadní problémy nemám, netekla mi krev, nic. Myslíte že bych mohla mit přepážku opravdu poškozenou? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Domi, zdravím Vás.
Nosní přepážka je chrupavčitý orgán, který dělí dutinu nosní na dvě části (nosní dírky). I laickým pohmatem lze zjistit, v jakém stavu se Vaše nosní přepážka právě nachází. V přední části se jedná čistě o chrupavku, pokud by byla poškozena, je pravděpodobné, že bude v těch asi místech volnější.
Nadměrná, ale i průběžná konzumace drog (kokain/pervitin) způsobuje odumírání tkáně a tím postupné poškozování. Uvádí se, že po cca 2 letech souvislého šňupání může dojít k její perforaci (protržení). Je to ale, individuální, a závisí to na dalších faktorech (druh užívané látky, její složení, kvalita, frekvence/množství konzumované látky).
Během praxe jsem viděla mnoho zdevastovaných nosních přepážek, není to nic příjemného. Z nosu se uvolňují krvavé chuchvalce (zřejmě odumřelé tkáně a krve). Dalším příznakem je ucpaný nos (jako při rýmě), samovolné krvácení, bolesti hlavy a další nepříjemné pocity. Pokud dojde k perforaci, většinou je pak nezbytný operativní zákrok, což není zrovna levná záležitost.
Zdravotní potíže se nedají zodpovědně zhodnotit přes internet. Nelze vyhodnotit zdravotní stav a určit vhodnou léčbu, aniž by Vás nevyšetřil lékař. Obávám se, že na tuto otázku by Vám nejzodpovědněji mohl odpovědět pouze lékař na základě vyšetření.
Mějte se hezky a buďte opatrná.
S pozdravem, MK