CBD konopí a psychika
windripper
Zdravím, před 14ti lety jsem byl každodenní kuřák marihuany. Onemocněl jsem schizoafektivní poruchou depresivního typu, ale můj psych. stav je poměrně dobrý a žádnou psychozu už roky nemám. Beru XX let stejné léky a to AD- Amitrtiptylin, Sertralin 100mg a AP- Amisulprid 300mg denně. Piju tak 2-3x do týdne alkohol, který snáším bez problémů a to i druhý den ráno. To je takový úvod a teď k dotazu. Už delší dobu se mi stýská po marihuaně a mám hroznou chuť si ji po těch letech zakouřit. Vypěstoval jsem outdoor konopí s vysokým obsahem CBD a menším THC. Semínka jsem si koupil v growshopu, takže přesně vím co je to konopí zač. Často se CBD doporučuje na deprese, úzkosti a prý působí i antipsychoticky, což se lze dočíst i v odborných článcích. Jaký na to máte názor vy, na odrůdy s velkým množstvím CBD? Mohl by mi třeba jeden, dva potahy z takového konopí zhoršit psychický stav? Říkám si, že kdyby mi fakt po tom bylo špatně, tak ty 3 hodiny nějak přežiji a podruhé už už hulit nikdy nebudu. Možná bych měl napsat, že se poslední asi rok cítím životem nenaplněný, nemám přítelkyni, jsem spíše samotář a celkově pořád hledám nějaký smysl v mém životě. Nevím kam dál se posunout, abych zase cítil radost ze života. Děkuji za odpověď a hezký den.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
řekla bych, že s tou marihuanou je to složitější. Skutečně existují studie, které poukazují na anxiolytické i antipsychotické působení CBD (mimo jiné). Ve studiích byl ale podáván čistý CBD ve známém množství, zatímco při kouření marihuany (i když se jedná o „bezpečnější" odrůdu s vyšším poměrem CBD a THC) přijímáte celou směs kanabinoidů včetně THC, poměr ani množství přesně neznáte, rychlost vstřebávání taky ne - takže efekt se dopředu opravdu nedá dobře odhadnout. Další věc je samozřejmě váš „set". V případě, že jste v minulosti prodělal psychózu, která navíc mohla s marihuanou souviset, bych vám tedy kouření marihuany určitě nedoporučovala. V případě, že byste se k tomu přece jen rozhodl, buďte opatrný s množstvím. Kdybyste se potom necítil úplně ve své kůži, určitě se ozvěte svému psychiatrovi / psychiatričce. Pokud by se něco dělo (ve směru psychózy, úzkostí, deprese), je hodně důležitý dostatek spánku, může pomoci i přechodné navýšení medikace.
Zkusila bych se ale možná spíš zamyslet nad tím, proč se vám po marihuaně stýská, a co vám opravdu teď může přinést. Soudíc podle toho, co píšete, asi o tom už přemýšlíte. Myslíte, že marihuana vám pomůže najít smysl v životě? Najít přítelkyni? Nemůže se stát spíš to, že si někam zalezete a ještě více se uzavřete před světem? Samozřejmě jsou to trochu hloupé otázky, pokud máte v úmyslu jednou si zakouřit. Pokud by se z toho ale opět stal každodenní zvyk?
Možná by vám pomohlo, kdybyste si o tom, jak to poslední rok máte, s někým promluvil? (Mám na mysli nějakého odborníka - terapeuta, ale třeba vás napadne i někdo jiný.) A zkusil si třeba trochu víc pojmenovat, co vám teď ve vašem životě vadí. A co byste chtěl jinak. A jak by to třeba šlo změnit. Pokud tomu úplně nefandíte, třeba by vám mohl trochu posloužit i papír a tužka, abyste si to nějak uspořádal... A třeba si fakt naplánoval nějaké kroky ke změně? Jsou to jenom nápady...
Kdybyste měl ještě nějaké otázky, určitě se ozvěte.
A držte se!
S pozdravem
T.E.