Závislost na benzodiazepinech
Lucie
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je možné vzniknutí závislosti na občasném užívání oxazepamu. Oxazepam sem užívala třeba 1x denně někdy 2x i 3x max.. A beru ho 3 měsíce nepravidelně teď už každý den... (Mela sem panickou poruchu) ted už je to v poradku, ale porad si ho dávám na uklidnění.. Cítím se pak lip... Když si ho jeden den dam a další ne, je mi pak zle.. Umí se mi třást ruce nebo sem na tom psychicky špatně.. Je možné že sem na oxazepamu závislá? Užívala sem též xanax jen na spaní a to občas.. Potom beru jeste deprex (antidepresiva) a lamotrigin actavis (tyto leky brat musim) No důležitý je ten oxazepam. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Lucie.
to, co popisujete - špatný psychický stav, třes rukou - je pravděpodobně opravdu známka somatického návyku na oxazepam. V rámci astinenčního stavu se může také objevit třeba pocení, svírání na hrudi, bušení srdce, nespavost, panika... Poznáváte? Abstinenční příznaky jsou jedním z průvodních jevů syndromu závislosti, který je ale komplexnější a zahrnuje i další jevy. Mezi ně patří také silná touha užívat látku (cravin), ztráta kontroly nad užíváním (užívání častější a vyšších dávek), nárůst tolerance (kdy musíte vzít větší dávku pro dosažení stejného efektu), zanedbávání jiných aktivit na úkor užívání látky, pokračování v užívání i přes prokázané negativní dopady.
Tedy - pravděpodobně se zatím nejedná o plně rozvinutou závislost v rámci diagnostických škatulek. Ale berete už každý den, máte astinenční příznaky, když si nevezmete, to bych nenechala jen tak být.
Benzodiazepiny nejsou právě pro riziko návyku vhodné pro dlouhodobé užívání, proto být vámi, promluvila s vaším psychiatrem / vaší psychiatričkou a domluvila se na dalším postupu, jak benzodiazepiny postupně vysadit. Existují další způsoby zvládání úzkostí, upravení vaší stávající medikace také může pomoci. Pokud by to bylo třeba, existují i jiné léky na úzkost, které nemají návykový potenciál.
Držím palce, kdyby vás ještě něco napadlo, určitě se ozvěte!
T.E.