Pervitinové dítě
J. J.
Dobrý den, mám v péči tříletou holčičku. Její rodiče jsou závislí na pervitinu. Matka v době těhotenství taktéž užívala pervitin a kouřila. Holčička se vyvíjí normálně, asi měsíc před jejími třetími narozeninami se ráno vzbudila, začala šilhat na obě oči a začala se třást. Byly jsme hospitalizováni v nemocnici, kde jí udělali všechny vyšetření, testy a dokonce i magnetickou rezonanci. Nic jí nenašli - naštěstí. Propustili nás z nemocnice s diagnózou šilhání jednoho očka. Od té doby (je to už měsíc) se jí očička téměř spravila, ale začala se naklánět na jednu stranu, zpomalila chůzi i řeč a několikrát za den se stále třese. Hodně spí a je unavená. Nevíme si s ní rady, ani doktorka. Na neurologii nám řekli, že je vše v pořádku. Mohli byste mi prosím poradit, kde může být problém? Případně jaké další vyšetření má podstoupit, či k jakému specialistovi zajít. Děkuji Vám mnohokrát.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, J.J.,
děkuji za dotaz i za důvěru. Bohužel vám však nedokáži poradit. Dotaz, na který se ptáte, je svou povahou nad rámec naší poradny. Zaměřujeme se primárně na oblast závislostí a s ní související obory. Pediatrie a dětská neurologie k našim specializacím nepatří. Není v naší moci vysledovat souvislost mezi potížemi holčičky a užíváním jejích rodičů, ale vyloučit ji také nedokážeme. Chápu to tak, že jste ze situace nešťastná, holčičce byste ráda pomohla, záleží vám na ní, ale momentálně jste ve slepé uličce a nedaří se vám zjistit příčinu jejího stavu a tedy ani hledat řešení. I proto nejspíš hledáte a zkoušíte ptát se i na naší poradně, je to tak?
Pokud si neví rady pediatrička, ani neuroložka, neváhejte hledat dál, vyžádejte si další posudek, zkuste se sami s holčičkou objednat, ptejte se na možnosti, sledujte příznaky, co pomáhá, co situaci zhoršuje, co zrak, sluch. Mohlo by jít primárně o neurologický problém, ale třeba také následek nějaké infekce, kdo ví. Naprosto rozumím tomu, že se v tuto chvíli snažíte udělat maximum pro to, abyste holčičce pomohla. Za to vám patří velký dík. Umím si představit, že jste z hledání nešťastná, zoufalá nebo i naštvaná na lékaře, kteří neví, co se děje. Bohužel né vše dokáže současná medicína vysvětlit, natož vyléčit.
Přeji vám hodně sil, držte se a nezapomínejte na sebe samotnou!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.