Jak z toho ven?
Pikola
Dobrý den, mám dotaz.8 měsíců jsem hulila každý den trávu (2-3g/den).Do toho jsem měla několikrát LSD a hodně jsem zneužívala antidepresiva (přičemž každý den už skoro 2 roky beru antidepresiva předepsaná od psychiatra).Brala jsem ty co jsem brát neměla ve velkých dávkách.Byla jsem na detoxu a několikrát v Bohnicích.Teď už přes 3 měsíce pravidelně beru pervitin (šňupu a kouřím přes sklo) skoro každý den nejméně za 350.Pokud nějaký den vynechám mám hrozné dojezdy a absťáky.Nikdo ani nic mi nepomohlo.Mám zároveň psychické problémy které jsou akorát horší a horší.Co byste dělali v mé situaci?Myslíte že jednou až se rozhodnu že přestanu,buď nebude moc pozdě nebo že to sama nezvládnu?Myslíte že jsem na tom špatně?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Pikolo.
Píšete, že je vám 16 let a za sebou máte nemalou řádku experimentů s drogami, psychické problémy a několik pobytů v Bohnicích. Rozhodně to tedy nezní jako pohodový začátek dospívání. Vypadá to spíš na komplikované životní období.
Dospívání je považováno za velmi důležitou životní etapu, kdy se člověk hledá, zjiš'tuje, co ho baví, co ne, co by rád, jaký chce být, experimentuje, hledá svoje hranice, přání, sny, co by chtěl dělat, čemu by se chtěl v budoucnu věnovat. Zároveň dospívá ne jen po tělesné, ale i psychické stránce. Je proto velmi citlivý a vnímavý. Pokud do tohoto procesu zasáhnou drogy, mívají o to větší vliv.
Ptáte se, co bychom dělali ve vaší situaci, jestli jste na tom špatně, a jak to bude v budoucnu, pokud se rozhodnete s drogami přestat. Budoucnost předpovídat neumíme. Ale rozhodně to vypadá, že na tom nejste nejlépe - mít v 16 letech za sebou to, co vy,  zní pro budoucnost hodně rizikově. Zdá se, že i vy máte sama o sebe obavy, nebo se pletu? Zní to, že nejste se svým životem spokojená, je to tak? Je to jeden z důvodů, proč píšete k nám na poradnu?
Netuším, co všechno krom Bohnic a několika pohovorů s psychiatrem a psychologem, máte za sebou. Nevím, proč nic z uvedeného nezabralo nebo nepomohlo. Ale věřím, že by stojí za pokus zkusit něco pro změnu k lepšímu udělat. Napadá vás něco, co byste potřebovala? Co by vám v tuhle chvíli pomohlo, dodalo klid nebo odvahu začít problémy řešit místo toho, abyste utíkala do drog? Skupinová terapie bývá dobrou volbou, ale funguje jen v situaci, kdy máte dostatek kapacity, zázemí (bydlení, stravu) a jste psychicky alespoň relativně stabilní (pomoci může i medikace) a hlavně sama o pomoc stojíte, chcete něco změnit, máte kuráž být k sobě i druhým upřímná a otevřená. Dost možná je v tuhle chvíli něco takového pro vás nedosažitelné. Ale možná by pro začátek stačilo pravidelně docházet na poradenství někam, kde byste si mohla utřídit myšlenky a přijít na to, co byste chtěla. Co říkáte?
Je absurdní, že máte odvahu experimentovat s drogami a riskovat svůj život a zdraví, ale skupinovou terapii, ale vlastně i jakoukoli jinou pomoc, jste odmítla. Ale na stranu druhou chápu, že někdy je jednodušší utéct do drog, než se postavit realitě. Nicméně je vám 16 let. A byť stále nejste plnoletá, je rozhodnutí, co bude dál, hlavně na vás, poradenství, terapie ani pomoc se nedá vnutit.
Vždycky si říkám, že k drogám se můžete vrátit kdykoli, tak proč nezkusit nějakou změnu, dokud ještě máte chuť a sílu, a možná přeci jenom ještě nenapáchaly drogy tolik škod. Co myslíte? Nestálo by to za to?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.