Pervitin a psychicke onemocnění
Sister
Dobrý den,
můj bratr (bude mu 30 let) bral několik let pervitin (tvrdí, že už ho nebere asi rok), stále kouří marihuanu a občas si dá i alkohol.
Jedná se o to, že v noci se několikrát probudí a začne chodit, skákat, běhat a broukat (jako zpívat) si po pokoji a v prostředí, které nezná si často ublíží, nakopne se, něco rozbije apod. Mysleli jsme si nejdříve, že je jen náměsíčný, ale pak jsme viděli tento jeho stav za bílého dne, někdy i dvakrát během dne. Dost mě to vyděsilo.
On si tyto stavy vůbec nepamatuje. Trvají vždy pár sekund. Když na něj člověk mluví a opakuje mu aby si lehl nebo sedl, tak to udělá a pak se jakoby probudí a kouká, co se děje, nic si nepamatuje.
Hodně mě to trápí. On o tom ví a už i sám se prý snaží najít odbornou pomoc u psychiatra, ale pokaždé, když jsem s ním v kontaktu a vyptávám se, jestli už tam byl, tak vždy přijde s nějakou výmluvou. Chystám se ho brzy navštívit a chtěla bych mu pomoci to dotáhnout. Mám pocit, že se bojí.
Nemáte s touto zkratkovitou psychickou poruchou zkušenosti? Nevíte co by to mohlo být? Myslela jsem že by to mohla být toxická psychóza, ale nezdá se mi to úplně přesné.
Děkuji za každý nápad či radu.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
omlouvám se za zpoždění odpovědí. To, co popisujete, je opravdu poněkud netypické - pokud by to trvalo opravdu jen těch několik vteřin a jinak by byl bratr zcela bez jiných zvláštností. Toxická psychóza by na něj pravděpodobně měla vliv dlouhodobější, bratr by zažíval nějaké podivnosti s různou intenzitou v délce dnů, týdnů až měsíců, přičemž marihuana (či pervitin) by mohla psychotické stavy výrazně potencovat. Dále mě napadají flashbacky, které by si ale bratr asi pamatoval - i když to nemusí být pravidlem. Uvažovala bych i o intoxikaci pervitinem - nechci bratra rozhodně podezírat, ale v rozvaze by to asi být mělo. Déle by se mohlo jednat o nějakou formu disociativní poruchy. Při výrazné konzumaci alkoholu by se dalo uvažovat i o poruchách s tím spojených, zmíním delirium. Nebo ještě o něco jiného - kdyby si bratr sám s někým promluvil, určitě by to mohlo vnést do situace více světla.
Asi bych /nevyžádaně/ bratrovi doporučila, aby si dal s marihuanou a alkoholem pauzu, snažil se pravidelně spát, dobře jíst a pervitinu se dál vyhýbal. Pokud má z nějakých důvodů hrůzu z psychiatra, mohl by zkusit jako první krok promluvit s nějakým jiným pracovníkem z oblasti duševního zdraví (psycholog, psychoterapeut) a/nebo adiktologie. Nebo zkusit najít psychiatra, který se věnuje adiktologické problematice.
Rádi poskytneme kontakty, odkazy můžete najít i na stránkách naší poradny.
Kdybyste měla další otázky, určitě se ozvěte! A bratr může taky :)
Zdraví
T.E.