trvalé následky po užití LSD
mamina50
Môj syn má 45 rokov. Viem z jeho rozprávania, že na vysokej škole skúšali rôzne drogy (možno aj LSD). Teraz drogy neužíva, ale už možno 15 rokov je závislý na alkohole. Keď pije,trvá to možno dva týždne a strieda sa to potom s dvoma týždňami depresívnych nálad. V alkoholovom opojení je agresívny a napadol už aj otca. Tvrdí, že otec ho bil päsťami do hlavy, keď bol ako malý chlapec s ním doma. Ja o tom neviem, manžel to popiera a je ochotný ísť aj na detektor lži, je z toho zúfalý, ale on to stále tvrdí, keď je opitý a útočí na nás slovne, vypisuje mi na FB urážky a správa sa hrozne. Bol už hospitalizovaný na psychiatrii po úraze nohy, kde pri operácii mal anestézu a potom prišlo delírium, mal halucinácie. Výsledky psychologických vyšetrení - závislosť na alkohole, poruchy správania pri užívaní alkoholu. Prísny zákaz užívania. Lieky na depresiu berie možno 20 rokov a popri tom pije. Chcem sa spýtať, či to jeho správanie a tie Dg môžu byť ako trvalý následok po užívaní drog,neviem čo všetko užíval, ale on sa chváli tým, že vyskúšal na vysokoškolskom internáte toho veľa. Je možné, že sa mu vracia aj po rokoch nejaký zážitok z čias tej intoxikácie a on to berie ako realitu ? Ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
pravdivost synova obvinění nemůžu posoudit, jako nezávislý pozorovatel nikdy nemůžu předem vyloučit, že jeho výpověď není založená na skutečné události. Pokud by se jednalo o smyšlenku, nějaký vliv užívání drog teoreticky možný je. Zároveň bych ale rozhodně nepodceňovala vliv dlouhodobé konzumace alkoholu a jeho negativního působení na mozek.
Halucinogeny mohou navodit psychotické stavy, během kterých může dotyčný nabýt různých tzv. bludných přesvědčení, mimo jiné i že mu jeho blízcí ubližují či mu nějak ublížili v minulosti. Stavy mohou být buď přechodné (akutní toxická psychóza typicky odeznívá během několika měsíců), v některých případech může dojít i k rozvoji chronické poruchy (ta může ale vzniknout i sama o sobě a drogy jsou někdy vlastně prostředkem jakési samoléčby - ulevují od potíží). Na druhou stranu, psychologické vyšetření by pravděpodobně psychotickou poruchu odhalilo.
Od doby, kdy váš syn s drogami experimentoval, už uplynula docela dlouhá doba. Pokud současné problémy (obviňování, agresivita, poruchy chování) vznikly teprve v poslední době, tak bude pravděpodobnost, že by za to mohly drogy, spíše nízká. Naopak bych příčinu viděla spíše v alkoholu samotném. Pokud ale podobné problémy přetrvávají už od dob jeho vysokoškolských studií, potom by vaše teorie byla mnohem pravděpodobnější.
Více světla by do toho asi vneslo, kdyby si syn opět promluvil s psychiatrem či podstoupil s odstupem další psychologické vyšetření. Rozhodně bych také doporučila omezení konzumace alkoholu - pokud by syn stál o nějaké kontakty na adiktologické služby, rádi mu je napíšeme.
Pokud syn kontaktu s odborníky v tuto chvíli není nakloněn, můžete alespoň vy využít služeb pro rodiče a blízké - kontakty rovněž rádi poskytneme.
Kdyby vás ještě něco zajímalo, určitě se ozvěte!
Zdravím, T. E.