Prosim o radu
Dana
Dobry vecer, jsem zavisla na Tramalu, uzivam velke davky, mam silne bolesti. Tramal mi ale na bolesti kloubu, zubu a hlavy neucinkuje. Muj psychiatr nema s odnaucovanim znalosti, tak jsem si zavolala do dropinu, nechteli se mnou mluvit ale rekli at jim dam telefon meho psychiatra, ze to reknou jemu. Predepsal mi pak Tiapralan ale vubec mi tento lek nijak od abstaku nepomaha. Mam hlavne psychicke abstinencni priznaky. Nechci do lecebny. Je nejaky lek, nebo jak mam postupovat abych si Tramal pomalu snizovala bez abstaku. Kazdy den je jiny, nekdy mi ty davky na bolest docela staci ale moc stejne nefunguji, nekdy nezaberou vubec. Pomaha spis Acylpyrin ale uz mam bolavy zaludek presto ze uzivam Ortanol. Na ostatni leky jako je diklofenak, paralen, ibalgin jsem alergicka nebo kolabuji. Nesmim ani Acylpyrin.Tramal proste prestava uplne ucinkovat, mam casto psychicky abstak.Kazdy den uzivam Tramal jinak, podle toho, kdy vstanu, jsem rada, kdyz se probudim co nejpozdeji ale ono me to stejne vzbudi, skuby. Kazdy den mam abstak. Muzete mi prosim nejak poradit. Jedine co mi lekari radi je jit na odvykacku, ja tam nechci. Dekuji za odpoved. Dana

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Zkusím Vám něco poradit, na druhou stranu jít na detox není žádná tragédie, za dva týdny byste na detoxe vysadila a pak šla domů. Opiáty (kam se řadí i Tramal) nejsou příliš účinné při bolesti zubů a kloubů, v této indikaci se spíš používají léky ze skupiny tzv. nesteroidních antirevmatik, kam patří i paralen nebo acylpyrin, nebo například nimesulid.
Nevím, kolik Tramalu denně užíváte ani jaké přesně máte abstinenční příznaky, nicméně máte několik možností. Můžete Tramal sama doma postupně snižovat, to znamená, že po pár dnech vždy snížíte o něco dávku až postupně úplně vysadíte. Na polovinu současné dávky můžete snížit poměrně rychle, druhou polovinu se pak doporučuje vysazovat pomaleji. Chce to trochu disciplíny, pomáhá si udělat rozpis a ten dodržet. Druhý způsob, který se používá ne detoxu, je ten, že se Tramal nahradí buprenorphinem (Suboxone, Subutex) a ten se postupně snižuje a vysadí. Vstupní dávka buprenorphinu se nastaví podle toho, kolik tramalu užíváte, například se začne na 8mg nebo na 16mg, je to individuální. Pak se vysazuje rychlostí 2mg každé 2-3 dny, podle stavu. Dále se používají nenávykové léky na tlumení abstinenčních příznaků, například při úzkosti se dají použít nízké dávky antipsychotik, někdy se na přechodnou dobu nasazují antidepresiva. Tělesné příznaky se zvládají symptomaticky, t.j. léky při případném průjmu, zvracení, nebo při bolestech se podává např. Ketonal.
Myslím si, že není žádná ostuda si říct o pomoc a absolvovat detox, je to rozhodně jednodušší cesta. Ale samozřejmě vysadit se dá i doma. Kdybyste měla další dotazy, nebo chtěla konkrétnější radu, neváhejte a napište.
S pozdravem,
VP