Drogy v brzkém věku
Tessie
Zdravím,
Mám pár dotazů, ale vůbec netuším, kde začít.
Ve 12ti letech jsem otevřela bránu cigaretám a maruhuaně. (začalo to úplně nevinným zkoušením, ale samozřejmě to u toho nezůstalo, ale pár let jsem zůstala "jen" u těchto věcí)
Mezi tím jsem zkoušela prášky typu neurol, foxis, něco kodeinovyho,...
Později(ve 14ti) jsem chtěla okusit sílu extáze a pika... Extázi jsem mela 2x a piko 4x... (samozřejmě, že původně mělo vše skončit u jednoho užití)
Tady jsem se (snad) vzpamatovala...
Od marihuany jsem čistá 3 měsíce, od tvrdsich drog 5 měsíců...
Ale poslední dobou mám pořád chuť si něco dát.. Snažím se, ale je to těžké...
Mám se přiznat rodičům? Nechci jim zbytečně ubližovat...
Co s chutěma?
Mohlo mi to udělat něco s psychikou?
Co by se dělo, kdyby se to řešilo odborně?

Odpověděl: Jiří Tupý
Ahoj Tessie,
je dobře, žes napsala (snad Ti nevadí tykání). Píšeš o období experimentování s různými drogami, vyzkoušela si toho poměrně hodně - od cigaret přes marihuanu a léky až k extázi a pervitinu. Potom si dospěla do bodu, kdy ses rozhodla pro změnu a abstinenci. Je super, že se ti daří od drog už několik měsíců abstinovat. Určitě to nebylo snadné a ne každý by to zvládl sám a bez pomoci.
Poslední dobou sis u sebe všimla chutí zase si dát. Zvládáš to, ale je to těžké. Přemýšlíš, jak chutě zvládat. Ptáš se, zda si nepromluvit s rodiči. Jak myslíš, že by rodiče reagovali, kdyby ses jim svěřila? Myslíš, že by tvoji situaci pochopili a pomohli by ti? Komu důvěřuješ nejvíce? Je kromě rodičů ještě někdo, komu by ses mohla svěřit?
Podle našich zkušeností můžou být reakce rodičů na zjištění, že jejich dítě užívá nebo užívalo drogy, různé. Přesto se často vyskytují podobné vzorce. Některé z nich Ti chceme nabídnout. Prvotní reakce rodičů bývají plné emocí, někdy jsou šokováni (protože neměli ani tušení), někdy tolik překvapení nejsou (protože pozorovali nápadné změny v chování svého dítěte už delší dobu), někdy jsou naštvaní, smutní. Za silou emocí bývá v těchto situacích strach o dítě, později se můžou dostavit pochybnosti, zda někde neudělali ve výchově chybu...
Neznáme Tvé rodiče a nevíme, jaké máš s nimi vztahy. Ale pokud je pro Tebe jenom trochu představitelné, že s nimi o své situaci promluvíš, udělej to. Možná, že prvotní reakce nebude příjemná, ale z naší zkušenosti je dobré o věcech spíše mluvit než je tajit. Zejména nyní, když se snažíš, abstinuješ a potřebuješ někoho, kdo Tě podpoří. Nemusíš na to být sama.
Pokud si aktuálně nejsi jistá, zda jít za svými rodiči, můžeš se obrátit na adiktologické služby. Existují například kontaktní centra, kam je možné objednat se na bezplatnou a anonymní konzultaci. Dále
existují adiktologické ambulance pro mladistvé (Předpokládáme, že Ti ještě nebylo 18, je to tak?), kde však už bývá nutnost informování zákonných zástupců nezletilého klienta. Odkud jsi? Naše organizace působí v Praze a provozuje jak kontaktní centrum (http://www.sananim.cz/o-nas-1/kontaktni-centrum-kc.html), tak adiktologickou ambulanci (http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html). Pokud jsi odjinud, rádi Ti pošleme kontakty na zařízení v okolí. S odborníky zde můžeš řešit to, jak zvládat své chutě a mnoho dalšího. Další možností je zavolat na naši poradenskou linku, která je v provozu od pondělí do pátku mezi 13:00 a 17:00, číslo je 602 666 415.
Z toho, co píšeš, se zdá, že sis včas uvědomila, jaká rizika drogy mohou přinášet. Vyzkoušelas toho hodně, ale vzhledem ke svému věku máš velké šance žít spokojený život i bez drog. S psychikou drogy samozřejmě můžou udělat hodně závažné a nepříjemné věci, mohou být např. spouštěčem závažných duševních onemocnění. Stejně tak mohou přinášet velké tělesné problémy. Každý člověk reaguje na drogy trošku jinak. U někoho se problémy dostaví hned po několika dávkách drogy, někdo si bezstarostně užívá a je překvapený negativními dopady až mnohem později. Faktem je, že mladý a vyvíjející se organismus je na drogy citlivější. Ty sis však nastavila stopku, proto máš velké šance vyváznout z toho bez následků.
Budeme rádi, když ještě napíšeš, jak se Tvoje situace vyvíjí.
Držíme Ti palce!
Jiří Tupý