Pomoc
Aalex
Dobrý den mám 34 letou dceru která má
dvě děti 5 let 13 let ta 13 letá našla pouzdro plné injekčních stříkaček dcera nepracuje již 18 měsíců zhubla cca 25 kg je kolikrát z domova 3 dny a my rodiče hlídáme vnučky nereaguje ani na vyhrožování a prosby kde se máme obrátit a jak postupovat dcera s otcem děti nežije
je to násilník během těch 18 měsíců ji dvakrát fyzicky napadl to už spolu nežily děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Aalex,
díky za dotaz i za důvěru.
Píšete, že dcera ve věku 35 let propadla užívání drog, za poslední rok a půl zhubla 25 kilo, přišla o práci. Opakovaně se stává, že na několik dní zmizí a nedává o sobě vědět. Dost možná užívá drogy i společně s partnerem, který ji k tomu všemu fyzicky napadá. Navíc má dvě děti a vaše vnučka tak doma našla injekční stříkačky.
Umím si představit, že jste vyděšení, zoufalí, nešťastní, bezmocní. Už jste vyzkoušeli prosby, výhružky, ale nic nepomáhá. Dcera si dál dělá co chce, vám nechává děti a sama mizí na několik dní.
Obávám se, že není v moci internetové poradny, vám takhle na dálku příliš pomoci reálně situaci řešit. Přeci jenom toho vím z pár řádků dotazu jen velmi málo. A i tak působí situace velmi vážně a kriticky! I proto bych vás odkázala na nejbližší kontaktní centrum nebo přímo na naši pražskou Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Tam byste mohli o situaci mluvit v širších souvislostech, zvážit, jaké máte možnosti a pokusit se domyslet, jaké by měly jednotlivé kroky následky. V prvé řadě bych myslela na vaše vnoučata a snažila se je ochránit - tím se ovšem nejspíš dostanete do konflitku s dcerou. Může to být tak, že si vezmete děti k sobě do doby, než se dcera vzpamatuje, a nastavíte nějaká základní pravidla, za jakých budete ochotni dceři touto cestou pomáhat. Nejspíš byste ale museli nějak situaci vysvětlit dětem a hlavně se pokusit vše vykomunikovat s dcerou. Na druhém konci může být kontaktování OSPODu a předběžné opatření a umístění dětí do diagnostického ústavu, než se situace vyjasní a soud rozhodne, co bude dál. I pak byste mohli mít děti u sebe, ale není to jediná variatna. Mezi tím může být celá řada dalších možností - záleží skutečně hlavně na tom, jak moc se budete chtít angažovat vy a jak bude reagovat dcera. Té se může ulevit, že se nemusí o děti starat a třeba to i použít jako "důvod" proč se rozjet v drogách ještě víc rozjet (v jejích očích pak budete ti špatní, co ji připravili o děti, které jediné jí od drog chránily) nebo si naopak může uvědomit vážnost situace a začít se snažit (nejspíš ideální situace, záleží, jak by se jí dařilo), nebo se může zlobit a osočovat vás, být agresivní (a snažit se nebo nesnažit děti získat zpět). Není od věci se na podobnou situaci připravit a mít někoho, s kým můžete o všem v klidu mluvit, někým, kdo vás nebude soudit, hledat chyby, ale naopak vám pomáhat najít cestu, kudy dál. Nebudete na to sami, budete alespoň trochu připraveni na to, co se bude dít. Budete mít místo, kde si ulevit od pocitů viny, výčitek, bezmoci, ale i zloby. Ono totiž neexistuje jedno správné řešení, žádné zaručené rady co a jak zafunguje. Počítejte tedy s tím, že to dost možná bude zdlouhavá cesta plná odpoček. I proto je dobré mít místo, kam můžete jít a alespoň trochu svým starostem ulevit tím, že budete moct o všem bez zábran mluvit.
Dávala by vám návštěva poradny smysl? Služby poraden jsou zdarma, poskytovány diskrétně. Krom toho mají přehled o nabídce dalších služeb, včetně léčby závislosti pro dceru, postupů OSPODu atd. Co vy na to?
Pokud byste měli dostupnou pražskou poradnu, posílám kontakt, stačí zavolat a objednat se.
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud vám není Praha dobře dostupná, napište, která větší města máte v dosahu, pošlu kontakty. Určitě bych ale návštěu poradny neodkládala, jde přeci jenom ne jen o vaši dceru, ale i vaše dvě vnoučata.
Snad tedy alespoň takto. Pokud byste potřebovala/li, budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí.
Přeju vám hodně sil a trpělivosti.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.