Pomoc
sananim
Dobrý deň,
ani neviem ako začať. Hneď na úvod prosím, podotýkam, ak je to možné, že by som požiadal o odpoveď psychiatra, nakoľko sú liečivá doména len lekárov a toho sa týka môj dotaz. Nikdy som sa s tým nezveril nikomu. Mám 25 rokov, som skoro MUDr. no mám istý problém. Nedokážem s tým nikde zájsť pretože sa bojím, že to nejak ovplyvní moju kariéru.Prosím, nenúťte ma nikam s tým chodiť a že mi to pomôže, ja to viem.
Budem sa snažiť byť podľa možností stručný,ale keďže je to obsiahlý problém asi sa mi to nepodarí úplne. Začnem teda tým, že môj problém sa naštartoval tak, že som na strednej škole v maturitnom ročníku, v období bez stresu, v decembri, nespal jednu noc, nedokázal som zaspať(kľúčová vec). Dovtedy som bol absolútne ok, bez týchto problémov. Máme v rodine problémy so spaním typu insomnie, aj hypersomnie. Neviem či to zohráva rolu, len to podotýkam. Netuším samozrejme akej etiológie bola tá insomnia, na 95% myslím že úzkostnej. Ale hypersomnia bola z dôvodu spánkovej apnoe, Pickwickovho sy. S úzkosťami sa nikdy nikto nikomu u nás nezveril a všeobecne, sme a budeme rodina kde sú city úplne bokom, sme diktátorska rodina, pracovali sme na tom, aby sa to zlepšilo, nedá sa to nijak. Berme to prosím ako hotovú vec. Píšem to preto, lebo ako čítam dotazy vidím že veľa ľudí sa na niečo pýta a vy zisťujete čo najviac informácií, tak sa snažím to obsiahnuť.
Z dôvodu tej jednej noci sa u mňa naštartovala šialená úzkosť, nepopísateľná, 2 roky som nemohol absolútne normálne fungovať. Vždy som sa obával spania, bál sa veľmi či zaspím, skrátka vytvoril som si psychofyziologický návyk na to, že keď si ľahám, bojím sa či zaspím. Samozrejme svoj problém, nakoľko sa nedal vydržať, som začal riešiť. Keďže som z malého mestečka, kde sú ľudia voči tomuto absolútne nezorientovaní, začal som alkoholom pred spaním. Netušil som v tú dobu, že by stačilo ísť hneď prvý deň tohoto obdobia pre zolpidem a zabudol by som na to a všetko by bolo ok. Postupne som prešiel na alprazolam, ktorý ma uvoľnil, v dávke 0,5-1mg. (bromazepam nerobil nič) no a postupne na ich kombinácie. Ktoré sú ale občasné, ale časté. Cca 3x á 1t. Plus z pitia alkoholu sa stalo to, že ja ho síce nenávidím strašne, mal som starú mamu alkoholičku je to odporné hnusné, ale pomôže mi to zaspať. Bohužiaľ sa z večerného popíjania stáva občasné denné. Sám. Len tak. Som v strese, Mám štátnice, som po 4,5r vzťahu, ktorý bol úžasný, prišiel som o rodinu priateľa a svoju rodinu nemám nijak dobrú. Mám zopár kamarátov s kt. sa porozprávam ale ktorí to nikdy nepochopia keďže to nezažili.Úzkosti a rady čo mám robiť.
Vo vzťahu, ktorý začal 2r po prvých šialených úzkostiach, som sa upokojil, bol som ok, občasné exacerbácie môjho stavu boli, ale nie v takej intenzite, nie tak závažné. Všetko bolo ok, bol som bez liekov, bez alkoholu, bez čohokoľvek.
V tomto vzťahu som teda bol 4,5r (skoro) a keď sa ukončil v Jan 2019, v kombinácii so štátnicami, rozchodom, som začal mať znova svoju nespavosť a svoje úzkosti a popíjanie. Nie ale v takom hroznom rozsahu ako kedysi, získal som nad svojim stavom nadhľad. Uvedomujem si že nič nie je tak dramatické, všetko je v pohode akokoľvek je to zlé. Nič s tým nenarobím, všetko sa nejak vyvinie, mám byť kľudný, veci neriešiť.
Za tých cca 8mesiacov čo som sám, a nedokážem v gay sprostej komunite nikoho poznať som ale znova začal užívať, pochopiteľne alprazolam, zolpidem, alkohol, samostatne buď jedno, alebo ak som bol nejaký nervózny, aj kombinácie, prosím nepíšte mi o rizikách, ja viem že kombinácie BZD a alkoholu, resp. iným liekov ma môžu aj zabiť a je to nebezpečné.
Skrátka som na tom teraz zle, ale nie až tak žeby som vôbec nespal, ale dajme tomu pod dávkou 10mg zolpidemu alebo 0,5-1mg alprazolamu (ako je to už 7 rokov) zaspím, dávky nezvyšujem. Je to konštantné. Ak som šťastný, spokojný, tak to súviselo s priateľom, ktorémo si nijak nedokážem nájsť a neverím že v tejto promiskuitnej komunite sa niečo pre mňa nájde, prosím Vás verte mi mám skutočne dlhodobé, veľké skúsenosti. Beriem to ako možnosť, ale skôr samozrejme ako absolútnu náhodu, ktorá sa podľa mňa nikdy nestane, že by som si niekoho našiel.
Súčasne ale nie som depresívny. Ja som celkom šťastný, keď mám niekoho, keď sa bavím, ale to sa mi nenaskytuje, takéto veci.
Pokračujem mojimi otázkami. Mám naštudovanú najnovšiu psychoterapiu nespavosti. Citalopram, escitalopram sa nehodí pre úzkostných nespavých pacientov. Pokiaľ viem používa sa u pacientov s abusom alkoholu trazodon, resp niekedy mirtazapin, ak je to rezistentné, malé dávky antipsychotík, nejakého quetiapinu, aripiprazolu, niekedy antiepileptiká. Ďalšia a hlavná zložka je, že pacienti s nespavosťou by mali podstupovať kognitívne behaviorálnu terapiu, ktorá je štatisticky najviac účinná. Na tú terapiu by som rád šiel, a verím, že samostatne, alebo v kombinácii s režimovými opatreniami by mi pomohla, v budúcnosti vudem žiť v prahe, určite tam pôjdem, v dohľade roka, ale momentálne nie.
Myslím že môj denný abusus hyptotík III.gen a benzodiazepínov, nie je normálny, a potrebujem sa prehodiť na niečo iné. Dočasne dokedy vyhľadám pomoc, ktorá tu nie je. Resp. možno vyhľadám. Lieky si dokážem zohnať z lekární bez predpisu, toto neriešme, to som nikdy nevyužil, ale chcem. Otázka teda je, čím by sa mohol začať ?Terapia s režimovými opatreniamia nepripadá v úvahu pre momentálnu dobu. Mám postupne znižovať alprazolam? alebo prejsť na trazodon/mirtazepin/prípadne citalopram a jeho derivát ? resp. na meloatonín s postupným uvoľnovaním? Antipsychotiká neberiem v úvahu.
Prosím vás poraďte mi, pretože ja si potom budem radiť sám. Neviem či vôbec máte možnosť takto radiť, asi nie nie je to asi legislatívne správne, tým pádom je celý môj výlev absolútne zbytočný, ale zaujíma ma čo by ste mi poradili. Dávkovanie, navyšovanie liečbu atď si dokážem zistiť. Pýtam sa proste len na to, aký liek by som mal užívať keď to trvá takto dlho, a ako dlho by som ho mal brať ? Prosím neraďte mi že mám ísť za psychiatrom a aká je to úžasná voľba, proste nejdem tam. Režimové opatrenia samozrejme robím, ale nepomáhajú, je to proste zatiaľ otázka KBT a liekov, čo chcem niekedy podstúpiť, ale asi by som sa mal prehodiť z BZD na in lieky. Pretože som v naozaj krajnej situácii.
Ďakujem VEĽMI za odpoveď,
budúci kolega :)) a nech sa Vám darí

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Milý budoucí kolego,
děkuji za obsáhlý dotaz. Osobní setkání by ale bylo určitě lepší i pro to, že v tuto chvíli například nevím, jak intenzivní je vaše popíjení - jestli vypijete skleničku vína nebo půl litru vodky. Od toho by se určitě odvíjela i další doporučení.
V tuto chvíli můžu mluvit jen obecně - při nespavosti a úzkostech nereagujících na režimová opatření se skutečně často volí trazodon, který je tlumivý a podává se na noc - je nutné dávku postupně titrovat. Jeho antidepresivní účinek se plně projevuje až ve vyšších dávkách (kdy už je podáván ve formě s prodlouženým uvolňováním, aby nezpůsoboval nadměrný útlum). U mirtazapinu se také využívá jeho bezprostředního tlumivého účinku, z hlediska antidepresivního efektu je silnější než trazodon, jeho jistou nevýhodou může být zvýšená chuť k jídlu a tedy nárůst hmotnosti. I citalopram a escitalopram (a další SSRI i jiná antidepresiva) mohou při nespavosti pomoci - nikoli přímým tlumivým účinkem, nýbrž svým účinkem antidepresivním, kdy dojde ke zmírnění úzkostí a zlepšení spánku. Obvykle se nepodávají na noc, protože mohou působit spíše trochu budivě. Jejich efekt se také začne projevovat až s odstupem 2 a více týdnů.
Z antipsychotik se v indikovaných případech používá asi nejčastěji quetiapin (od dávky 25 mg), aripiprazol je naopak spíš budivý. Jako další nenávykové varianty někdy volíme např. Prothazin či Tisercin a jsou specifické případy, kdy bychom zvolili jiné preparáty.
Je toho zkrátka hodně, rozhodování o medikaci záleží na mnoha faktorech (nezapomínejme na somatický stav například, interakce...). Základ je ale režim - přes den kromě studia taky pohyb, čersvý vzduch, vstávat a chodit spát každý den cca ve stejnou dobu, večer nepít kafe, nepít alkohol, nekoukat před spaním do počítače či mobilu, uvařit si večer čaj s meduňkou a třeba si číst, zklidnit se. Když nejde zabrat, neválet se v posteli, ale vstát, chvíli si třeba číst a jít si lehnout až ve chvíli, kdy se cítím unavený.
Mám i přes vaše odmítání velmi silné cukání vám doporučit, abyste si o tom s někým promluvil osobně. Nějak tuším, že by bylo o čem mluvit i na opakovaných sezeních v rámci psychoterapie, nejen té kognitivně behaviorální. Rozumím vaší obavě o vaši kariéru, ale jednak je tu slib mlčenlivosti a jednak je v Praze i možnost využít některé služby anonymně (tj. bez uvedení osobních údajů - např. Centrum krizové intervence v Bohnicích). Zároveň nejsou nespavost a úzkosti nic, za co byste se měl stydět, a troufnu si říci, že určitě nejste jediný (budoucí) MUDr., který podobnými problémy trpí. Řešit je dlouhodobě alkoholem a hypnotiky či benzodiazepiny moc rozumné není, ale rozhodně mi přijde zodpovědnější, postavit se k problému čelem, zvlášť pokud by to popíjení bylo spíš v oblasti půl litru vodky.
Tak to ještě zvažte!
Doufám, že se vám to podaří zvládnout, hodně štěstí!
T.E.