Muzu uskodit diteti?
Kozlína
Dobrý den, nechci to rikat zatim lekarce, vy byste mohli vedet. Prosim vas, myslim ze nejsem alkoholicka, ale vinko si denne 2 deci tak 2 sklenicky dam, zjistila jsem ze jsem tehotna, no ja to ani nevedela.. Predtim jsme meli ruzne oslavy, grilovacky, all inclusive dovolená kde tekl alkohol proudem.. Po zjisteni, ze jsem v tom jsem cetla, ze to do 8.tydne nijak neohrozuje.. A meli jsme s pritelem vyroci, kde jsem vypila litr slabeho vina.. Proste dokud vim, ze jakoby muzu, ze to asi nejak neohrozi.. Tak si tu sklenicku denne dam.. Vadi to moc? A opravdu tim neohrozim plod? Cetla jsem, ze vetsina případů,co pili jak duhy tak maji zdrave deti... Diky

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
musím vám rozhodně vyvrátit informace, že do 8. týdne těhotenství alkohol plodu neublíží!
Pokud jste pila alkohol v době před vynecháním menstruace a těhotenství jste zjistila až když menstruace nepřišla, tak se pravděpodobně následků nemusíte obávat. V tomto období (první dva týdny po oplození vajíčka) má konzumace alkoholu či drog a případně expozice jiným škodlivým faktorům na zárodek dopad ve smyslu "buď všechno, nebo nic". To ve zkratce znamená, že zárodek (ve stadiu tzv. zárodečného terčíku, tedy jakési dvojité placičky) buď přežije bez újmy, nebo nepřežije vůbec.
Od té doby do zhruba osmého týdne těhotenství (!) potom dostává zárodek tvar miminka a dochází k tvorbě všech orgánových soustav - nervové, oběhové, vylučovací... tvoří se končetiny, utváří se smyslové orgány. Je to naopak období, kdy je plod na nepříznivé faktory extrémně citlivý, protože poškozením mohou vznikat vážné vrozené vývojové vady. Jedná se o období, kdy je embryo na teratogenní vliv alkoholu naopak nejcitlivější, nicméně i po dokončení této fáze může alkohol napáchat velké škody (zpomalit růst miminka, zvýšit riziko předčaného porodu, poškodit mozek...)
Byla bych rozhodně opatrná a "skleničku denně" bych si v takto raném stadiu rozhodně odpustila.
Nevím, kde jste získala informaci o tom, že v prvních osmi týdnech je alkohol bez problému a že kdo pil jak duha, má zdravé dítě, ale věřila bych spíše podloženým vědeckým zjištěním, která hovoří zcela opačně.
Pokud by vám bylo skutečně zatěžko se svého drinku vzdát, rozhodně na to nezůstávejte sama. Řekněte partnerovi či někomu blízkému, komu důvěřujete a kdo vás může podpořit. My vám rádi zprostředkujeme kontakty, kde vám mohou pomoci dostat alkohol pod kontrolu - zvlášť v tuto chvíli Nebojte se ozvat.
Přeji hodně zdraví vám i miminku!
T.E: