Marihuana
Dominika
Dobrý den mam bratra je mu 15let a kouří mariuhanu a nevime si snim rady . Chceme aby stim prestal ale on to neřeší. Picha si inzulin ma cukrovku uz od 13 let ma ji po otcově straně dedicnou . Nedodržuje to co ma ohledně cukrovky a do toho kouří mariuhanu.
Maminka ho chce dat na léčení ale nevíme kam a jestli by to pomohlo.

Odpověděl: Amrit Sen
Dominiko, zdravím Vás,
díky za důvěru Chápu Vaši starost a obavy o bratra, je moc fajn, že píšete.
Takto na dálku, bez podrobnějších informací se těžko radí, internetové poradenství má své limity a univerzální návod neexistuje.
Trochu mě znepokojuje, že píšete Vy, nikoli rodiče, protože ti, dokud je bratr nezletilý, mají možnost a ze zákona povinnost o některých důležitých věcech v jeho životě rozhodovat a zároveň za něj nést odpovědnost. Zmiňujete maminku, je to tedy tak, že žijete bez otce, nebo snad s maminčiným partnerem?
Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby nám napsal bratr, ale předpokládám, že jeho zájmy budou jiný, také, že jeho užívání má své důvody a příčiny, o kterých netuším zhola nic, tím spíš, že je ve věku, kdy už má svoji hlavu, rychle dospívá a řešit situaci pouze direktivně, tedy jenom zákazy a příkazy, určitě nenese kýžené ovoce.
Nepíšete, jestli má bratr kromě kouření marihuany a chápu, opravte mě, jestli se pletu, špatně kompenzovaného diabetu, ještě nějaké potíže a problémy, ani jaké vztahy ve Vaší rodině panují.
Píšete, že maminka chce bratra poslat na léčení, což sice se zákona může, ale ze zkušenosti víme, že léčba z donucení, nebo jako forma trestu, mívá mizivý účinek.
O tom všem by si měli rodiče, nebo rodič, promluvit s odborníky, není nad osobní pohovor. Navštívili snad, nebo jeden z nich, ještě v průběhu školního roku například, pedagogicko psychologickou poradnu?
Nepíšete ani, kolik let je Vám, abychom podle věku lépe zacílili odpověď, ušitou Vám na míru...
Jako diabetik velmi dobře vím, jaké důsledky může nedodržování stravovacího a léčebného režimu mít, také, že užívání drog při cukrovce, o pubertě nemluvě, může být až náhle fatální. O to náročnější, představuji si, situace, kterou společně prožíváte, může být...
Napadá mě mě, že můžete dát naši odpověď mamince přečíst, tedy pokud z nějakých důvodů netrváte na tom, aby o naší komunikaci nevěděla.
Doporučuji Vám tedy, respektive mamince, aby vyhledala odbornou podporu a pomoc, zavolala do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby a poradenství rodičům uživatelů návykových látek a domluvila si termín schůzky.
Zároveň mám za to, že by o bratrově užívání drog měl určitě vědět jeho ošetřující diabetolog, tedy lékař, nebo lékařka, ke které bratr v souvislosti s cukrovkou dochází.
Také, že každá diabetologická ambulance, nebo oddělení, má své, nebo externí edukační programy, kde se pacianti učí, jak s cukrovkou zacházet a průběžně se seznamují s novinkami souvisejícími s léčbou a kompenzací diabetu, určitě mohou být bratrovi velmi prospěšné, navíc, jsou zcela zdarma.
Znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centa, či obdobného zařízení a objednat si termín konzultace.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, zkušení odborníci doporučí mamince konkrétní kroky, jak postupovat, jak s bratrem komunikovat, jakých chyb se rozhodně vyvarovat, jaké mantinely a pravidla nastavit, a jak postupovat při jejich porušení, co bratrovi umožnit, nabídnout pro zpříjemnění života, jak podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, bez které se, má li se něco změnit, neobejde.
Změnami, pokud se mají pozitivně projevit, by mělo projít celé "jádro" rodiny, jinak to prostě nefunguje. To bývá velmi těžké, a ani tehdy není úspěch zaručen.
Konečně k Vám. Buďte opatrná a myslete na sebe, přes bolest, kterou prožíváte. Nepřipusťte, abyste žila život někoho jiného, byť jde o bratra, kterého máte ráda. Věnujte čas přátelům, koníčkům a činnostem, které Vám přináší radost a užitek. Zachraňovat bratra, není úloha adekvátní Vašemu věku, ani roli.
Když Vy, nebo maminka napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborníky ve Vašem okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu zařízení, může maminka vyhledat sama, se dozví na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Náš specializovaný web, "Končím s hulením", věnovaný problematice užívání konopných drog:
https://koncimshulenim.cz/
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji mamince, dříve, než začne cokoli podnikat, využít některou z našich pražských služeb a všem si přijít popovídat:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Adiktologická ambulance a Adiktologická ambulance pro mladistvé AA SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Provozní doba:
Pondělí 12 - 20
Úterý 9 - 13
Středa 9 - 17
Objednání na konzultace je možné i mimo uvedené otvírací hodiny ambulance. Pokud se nedovoláte, prosíme o zaslání SMS a trpělivost. Ozýváme se hned, jak je to možné. Děkujeme za pochopení!
Budeme rádi, když se nám maminka, nebo Vy ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Děkujeme, s pozdravem a přáním všeho dobrého,
Amrit Sen.