Už dost
PaPa
Dobrý den, jsem pravidelný uživatel perv. a mar. Mam přítelkyni, děti práci. Jen bych se rad zbavil tě závislosti a myslím ze východiskem by byla krátká (cca 20denni) ústavní lecba. Existuje taková možnost? Děkuji H.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Vnímáme, že o své situaci přemýšlíte. Stavíte na misky vah své užívání drog a hodnoty, které jsou pro Vás důležité - přítelkyně, děti, práce.
Píšete, že jste pravidelným uživatelem pervitinu a marihuany. Také píšete, že jste na drogách závislý a rád byste se závislosti zbavil. Proto uvažujete o léčbě.
Léčba závislosti na drogách má několik podob, může jít o léčbu ambulantní nebo pobytovou. Ambulantní léčba spočívá obvykle v několikaměsíčním pravidelném docházení na terapie, člověk zůstává po celou dobu ve svém přirozeném sociálním prostředí, nadále pracuje, je v kontaktu s rodinou atd. Pobytová léčba probíhá u nás v ČR buď na odděleních závislostí v psychiatrických nemocnicích (dříve "léčebny"), která trvá obvykle 3-6 měsíců, nebo v terapeutických komunitách, kde se délka pobytu pohybuje kolem 12 měsíců. Další fází léčby bývá tzv. doléčování, které může taktéž probíhat ambulantní (docházkovou) nebo pobytovou formou. Vedle toho ještě existují spíše jako doplněk léčby např. svépomocné skupiny Anonymních narkomanů. Vedle abstinence a psychoterapie je také někdy důležitým faktorem léčby užívání nejrůznějších psychiatrických léků, které zvyšují šance na úspěch, na dosažení a udržení změny.
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud se člověk závislý na drogách chce úspěšně vyléčit, není to záležitost na několik týdnů, ale spíše měsíců (někdy i několik let). Léčba závislosti je dlouhodobý proces, který nelze uspěchat a urychlit. Jednou věcí je, za jak dlouho se tělo zbaví drog (několik dnů až týdnů), druhou věcí je, za jak dlouho člověk dokáže pozměnit způsoby svého myšlení a chování, poznat své spouštěče a rizikové situace, změnit styl trávení volného času, často i přeskládat svůj dosavadní žebříček hodnot. Léčba závislosti nespočívá pouze v tom, že člověk přestane užívat drogu a nic dalšího nezmění. Je to naopak velmi aktivní proces, který zahrnuje několik složek (biologickou, psychologickou, sociální i spirituální - ne nutně náboženskou).
Ve Vašem rozhodnutí pro změnu Vás chceme podpořit. Stál byste o bezplatnou konzultaci s odborníky z adiktologických služeb? Když nám napíšete, odkud jste, rádi Vám pošleme kontakty na taková zařízení ve Vašem okolí. Můžete dorazit sám nebo i s přítelkyní. Pro posouzení, jaký druh léčby pro Vás bude v tuto chvíli nejvhodnější, je nezbytný delší a obsáhlejší rozhovor. Každý člověk je jiný a i léčba má nějvětší šanci na úspěch, pokud mu je šitá na míru.
S pozdravem
Jiří Tupý