Štěpánka Ctrnacta
Jaja
D den c odpovědi 916760 ...mrzí me ze jste mi na to hlavní neodpověděla ,zda lidé jako syn přemýšlí a myslí vůbec jak rodičům ubližují ...myslí takto vůbec ?????? A za další mám tedy zit s tím ze šance uz dostal a teď at se stará sám ?? Děkuju za odpověď předem .ps,skupin se do budoucna nezrikam, jen bych potřebovala vědět co tam budu říkat před ostatními nebo vůbec jak to probíhá ...děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Jájo, zdravím Vás,
přeposílám odpověď od kolegyně.
MK
Dobrý den, milá paní Jájo,
Omlouvám se za opožděnou odpověď, ale vlivem dovolené mé i kolegů, jsem se k odpovědi na Váš dotaz dostala se zpožděním. Zdržení působí také to, že mi kolegové předávají Vaše dotazy z drogové poradny do mého mailu. Pokud je to pro Vás přijatelné, můžete mi psát přímo na tento email, i když samozřejmě i drogovou poradnu můžete využít, zejména, pokud byste měla nějaký speciálnější dotaz např. na někoho z lékařů. Záleží samozřejmě na Vás, jakou naši službu si přejete využít...
Teď už ale k Vašemu dotazu... Ptáte se mne, jak Váš syn přemýšlí, co se mu hodní hlavou, zda si uvědomuje, že Vám ubližuje a zda ho to případně trápí. Na to je velmi těžké odpovědět. Vašeho syna jsem nikdy neviděla, jen jsme si o něm při našem setkání jeden a půl hodiny povídaly. Nemohu tedy VĚDĚT na co myslí, mohu jen spekulovat s ohledem na zkušenosti s jinými uživateli a to nevím, zda je pro vás zajímavé či užitečné. V té věci (jako i ve všech ostatních) jsou značné individuální rozdíly. Pokud bych se pokusila odpověď přece jen zobecnit, asi bych napsala, že většina uživatelů se netrápí ani tím, že ubližují sami sobě (svým užíváním a způsobem života), natož, že by to mohlo trápit jejich rodiče. Neplatí to ale rozhodně univerzálně a potkala jsem i mnoho uživatelů, kteří raději zcela přerušili se svou rodinou kontakty právě proto, aby ji chránili před důsledky svého jednání, aby neubližovali. To jsou ale dva v zásadě extrémní přístupy, setkala jsem se však v minulosti i s klienty, kteří se pohybovali na celé škále mezi těmito dvěma extrémy.
Ještě těžší je odpověď na otázku, zda už máte nechat syna, ať se o sebe stará sám. Myslím, že tohle Vám nemůže nikdo PORADIT. Vám ani nikomu jinému. Je to přece Váš syn a Vy si proto musíte sama rozhodnout, jak se k němu nadále vztahovat, zda ho můžete a chcete opustit, třeba proto, že Vám jeho jednání škodí a Vy už to nechcete nebo nemůžete snášet. Nemohu Vám v tom radit, ale můžeme spolu o různých možných přístupech mluvit a můžeme postupně prozkoumávat, k čemu byste se klonila, v čem by Vám bylo lépe, než je Vám teď, co by Vám i synovi lépe prospívalo atd. To hledání je proces, proto jsem psala, že bych preferovala opakovaný a dlouhodobější osobní kontakt. Vyplývá z mé zkušenosti s jinými rodiči, že není snadné k nějakému závěru, k nějakému řešení dojít. Oč je ale ten proces poctivější, o to je pak větší šance, že v řešení, které naleznete se budete cítit lépe a že u něj také budete umět vytrvat. Pomoci v tom mohou jak individuální konzultace, tak velmi dobře i rodičovské skupiny.
Tím se dostávám k poslední části Vašeho dotazu - jak taková skupina vlastně funguje: pokud nás některý rodič (nebo partner) uživatele drog osloví, že by měl zájem o rodičovskou skupinu (dále jen RS) nebo my dojdeme k závěru, že by to pro něj bylo vhodné, může si přijít skupinu tzv. „vyzkoušet". Tedy absolvovat jedno nebo několik sezení a teprve na základě osobní zkušenosti se rozhodnout, zda mu tento způsob práce vyhovuje. Pak je třeba chodit delší dobu, třeba rok, aby skupina mohla mít nějaký efekt. Skupiny jsou jednou za 14 dní, je jich tedy v průběhu roku kolem 25. Jednotlivé skupiny probíhají tak, že se schází rodiče, případně partneři, kteří mají podobné zkušenosti a podobné obtíže se svými potomky, případně protějšky. Hlavní profity ze skupiny jsou tyto: mám místo, kde mohu o těchto problémech svobodně mluvit, sdílet je, nemusím se stydět a ostatní mi rozumějí, protože mají podobnou zkušenost. Mohu zde získat inspiraci pro své vlastní jednání a to jak tu pozitivní (co dělat), tak tu negativní - (tedy co nedělat) a důležité je i to, žena druhých lépe, než sám na sobě vidím, když něco nedělám zcela správně.
Doufám, že tentokrát je má odpověď dostatečná. Pokud ne, klidně znovu napište. Jinak se těším i na případné další osobní setkání.
Přeji hodně sil! Se srdečným pozdravem Štěpánka Čtrnáctá
Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
vedoucí Poradny pro rodiče
Žitná 51, Praha 1
www.sananim.cz
mobil: 739 268 527
pevná linka: 284 824 234