pervitin a mono
Sensey
Dobrý den, cca před měsícem jsem prodělal mononukleozu s angínou.Na mandlích mám ještě takové malinké bílé skvrnky ale polykání v krku už není bolestvié a necítím se nějak extra oslaben. jaterní testy jsou v normě. Před propuknutím nemoci jsem pervitin užíval zřídka. Chtěl bych se zeptat jestli je pro krční mandle šňupnutí pervitinu obtížná záležitost a jestli vám pervitin přijde na játra větší zátěž než alkohol. Díky

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
určitě bych se teď nezajímala jen o to, jak pervitin ovlivní vaše krční mandle - to v případě šňupání nebude pravděpodobně to nejpodstatnější, možné lokální poškození se bude týkat spíše nosní přepážky. Nepodcenila bych ale vliv pervitinu na další systémy - na vaše srdce a cévy, svaly, játra, ledviny...
Riziko pro játra samozřejmě závisí na na tom, jak často a v jakých množstvích člověk alkohol nebo pervitin konzumuje. U pravidelného pití velkých množství alkoholu je negativní efekt na játra neoddiskutovatelný, v případě pervitinu (amfetaminů obecně) ale může dojít i po jednorázovém užití vysoké dávky k závažnému poškození až akutnímu selhání jater (příčiny nejsou zcela jasné, mohou to být toxické metabolity v kombinaci s přehřátím a poruchami prokrvení). Případy jsou to relativně vzácné, nicméně následky mohou být vážné. Ve vašem případě mohou být vaše játra navíc ještě o něco "citlivější".
A nejde jen o játra. Píšete, že se necítíte oslaben, ale není to tak dlouho, co jste se s infekcí vypořádal. Pro celé vaše tělo představuje pervitin (a vše s ním spojené - zvýšená fyzická aktivita, snížená potřeba spánku a jídla atd.) slušnou zátěž. Ještě jste v době, kdy byste si měl dopřát spíše nějaký čas na zotavení - jak svým játrům, tak i srdci, svalům, imunitnímu systému...
Být vámi, určitě bych se teď šetřila.
Ať se vám to daří!
Zdraví T. E.