čichání deodorantu ve spray
Jana
Dobrý den, dnes jsme zjistili, že naše 13ti letá dcera experimentuje s čicháním deodorantů ve spray. Ten se prý dýchá přes látku, aby byly vdechovány jen plyny. A navozuje pocit opilosti. S dcerou jsme situaci probrali. Slíbila, že už to dělat nebude, ale stejně si nejsme jistí, že to tak bude a že třeba již není závislá. Na webu jsme našli všechny možné informace o příznacích , ale nenašli jsme, jak rychle vzniká závislost na těchto látkách? Děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Jano, zdravím Vás,
vážíme si Vaší důvěry.
Chápu Vaše obavy, dobře, že píšete. Takto na dálku nemohu já, ani nikdo jiný posoudit, jestli, ani na čem je Vaše dcerka závislá a myslím, že příběhu je třeba porozumět v širších souvislostech.
Odpusťte, ale teď nejde o to, jestli, a jak rychle vzniká závislost v souvislosti s čicháním deodorantů, ale o to, jaké zázemí a vztahy jsou u Vás doma a jak se v minulosti vyvíjely.
Nemyslím to zle, ale je jasné, že dcerce něco chybí a nemusí jít jen o momentální záležitost.
13. letá dívenka prochází velmi významným obdobím dospívání, ve kterém se toho dá mnoho pokazit, ale také napravit, nikoli však ze dne na den.
Mám na mysli, že její experimenty s deodoranty sice možná můžete ohlídat, ale příčiny a problémy se, pokud se jim v rodinném kontextu nepostavíte čelem, "vyvalí" jinak a jinde.
Pracuji v kontaktním centru pro injekční uživatele návykových látek a mezi našimi klienty nejrůznějších věkových kategorií, kteří zpravidla momentálně žijí na ulici, je hodně těch, kteří s drogami začali právě mezi 12. a 13. rokem.
Proto Vám doporučuji, než začnete cokoli podnikat, probrat situaci s odborníky, není nad osobní pohovor.
Píšete v množném čísle, rozumím tomu tedy tak, že máte manžela, nebo partnera, který by Vás měl doprovodit na konzultaci s pracovníky zařízení, které poskytuje bezplatné poradenské služby rodičům, počínaje pedagogicko psychologickou poradnou, nebo ještě lépe AT poradnou, adiktologickou ambulancí, kontaktním centrem pro uživatele návykových látek, či obdobným zařízením konče.
Znamená to zavolat, domluvit si termín schůzky a říci, že přijdete s manželem, či partnerem, což není podmínkou, objednat se můžete i sama za sebe.
Dcerku teď nikam "necpěte", tím, kdo potřebuje odbornou podporu a pomoc především, jste v tomto čase Vy.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s dcerkou komunikovat a jakých chyb se rozhodně vyvarovat, jak podpořit, aby její pozornost a zájmy zacílily jiným, pro ni atraktivním a přínosným směrem.
Dozvíte se také, jak pečovat o sebe a vlastní spokojenost, protože kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být oporou a pomáhat někomu dalšímu, v souvislosti s takto experimentující dcerkou to platí dvojnásob.
Možné je i to, že jde o pouhou epizodu v životě dospívající dívky, která hledá dobrodružství, objevuje a zkouší "zakázané", vzpírá se autoritám a přitom si říká o chybějící pozornost při rozjitřených citech, možná manipulacích, či pocitech samoty.
Pokud se Vám podaří situaci rozumně a citlivě "ošetřit", což bude určitě vyžadovat dostatek sebereflexe a poctivé práce na vás samotných, může dcerka tímto obdobím projít bez výrazných "šrámů", které by měly limitovat vyhlídky na její životní štěstí.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty ne bezplatné odborné služby v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sami, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo oklí, můžete se telefonicky objednat do naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Pokud se napoprvé nedovoláte, buďte trpělivá, znamená to, že pracovníci poradny momentálně konzultují s klienty. Zkoušejte to dál, nebo Vám zavolají zpět, jak nejdříve to půjde.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/tekave-latky.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Přeji Vám i dcerce vše dobré,
kdykoli napište, jsme tu pro Vás.
Amrit Sen