Následky užívání
Dan
Dobrý den,
chtěl bych Vás poprosit o zodpovězení dotazu.
Je mi 25 let. V mládí, zhruba od 15-18 let jsem pravidelně (několikrát týdně) užíval marihuanu a v 18 se k tomu přidal na zhruba 4 měsíce i pervitin. V 18 jsem ale se vším přestal z důvodu krize ve škole. Byl jsem blbec, přišlo mi to in a zažil jsem na tom spoustu vesměs pozitivních zážitku. Do 20 jsem občas kouřil občas marihuanu. V současnosti jsem si již marihuanu 5 let nedal a pervitin 7 let. Povedlo se mi odmaturovat na vyznamenání, dokončit náročný obor na VŠ na A a dostat se na doktorské studium. Zároveň 4x týdně pravidelně sportuji.
Je možné, že i přesto ve mně tyto drogy mohly zanechat následky (inteligence, myšlení)?. Jsou tyto látky z těla definitivně pryč? Je možné, že si mi chuť na ně i přes současný odpor vrátí?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Dane,
děkuji vám za dotaz.
Je velmi těžké odhadovat, jaké následky na vás užívání pervitinu a marihuany zanechalo. Nepředpokládala bych, že byste trpěl nějak inteligenčně - obzvlášť s ohledem na vaše studijní výsledky. Nicméně zkušenost s nimi máte a tu nevymažete. Následky bych tedy chápala spíš v tomto slovo smyslu. Víte, co s vámi hulení dělá, jak se cítíte, stejně tak víte, jak rychle dokáže člověku udělat "dobře" pervitin. Nejvíc bych se tedy obávala toho, že se mi vrátí chuť si takový zážitek zopakovat.
Dokud budete žít, vždycky se můžete rozhodnout nějakou drogu vyzkoušet, chtít si znovu zážitek na pervitinu nebo marihuaně zopakovat, nebo zatoužit po něčem nezvyklém, novém, nebo naopak necítit to, co cítím. Ale jestli se ptáte, co vás vlastně tehdy k drogám přivedlo, jak tuhle životní etapu chápat a co si z ní vzít pro svůj budoucí život, pak bych vám doporučila zkusit hledat odpovědi u sebe samotného, v rámci sebepoznávání, kurzů, nebo třeba terapie. Co vy na to?
Přeci jenom abstinujete už řadu let a tak přemýšlím nad tím, co se stalo, že jste si zrovna teď na období na drogách vzpomněl a zajímáte se o to, jaké na vás mohlo zanechat následky a jak to bude s chutěmi v budoucnu. Stalo se něco? Máte nějaké nezvyklé sny o drogách? Vrátily se vám chutě? Dostal jste se do situace, kdy vám někdo drogu nabízel?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.