Street Work a závislost
Addict-4-Addicts
Dobrý den,
už to bude 5 let co jsem měl poprvé pervitin a zhruba 3 roky co jsem na něm závislý. Jsem od přírody zvědavý a vždycky se chci o všem dozvědět co nejvíce informací, tudíž již od mého úplně prvního kontaktu s drogou (MDMA v 18ti) jsem začal "studovat" drogovou tématiku (obecně i ke konkrétním látkám a kombinacím), harm reduction, apod. Za ty léta jsem nasbíral spoustu znalostí, jak už z osobní zkušenosti a typických "feťáckých know-how", ale i z odborných literatur a vědeckých článků.
Když jsem se dříve pohyboval v tom typickém "perníkářském" prostředí po klubech a na privátech, tak mě udivovalo jak moc misinformací se mezi uživately drog šíří a než jsem s tímto "světem" ztratil kontakt, byl jsem tím za kým všichni chodily pro rady, informace atd.
Už asi rok se snažím přestat, s tím že zhruba před půl rokem jsem poprvé nastoupil na ambulantní léčbu ve formě týdenních terapií v Prev-centru a měsíčních návštěv psychiatrie v Bohnicích. Pervitin bohužel sice zatím pořád užívám denně, ale mám pocit že jsem na dobré cestě, protože se psychicky cítím o dost lépe než před tím rokem a ty terapie mi pomalu pomáhají si to vše pořádně srovnat a nasbírat dost motivace s tím už konečně přestat.
Teď tedy (konečně) k mému dotazu. Pracuji jako freelance web-designer a programátor, tudíž mezi zakázkami mám hodně volného času, který by bylo třeba nějak naplnit, jinak dostávám úzkosti a deprese a to se pak také odráží na tom užívání.
Vždycky mě lákala myšlenka nějakých dobrovolných prací a po těch zkušenostech co jsem zažil, nějaký Street Work a šíření informací o bezpečném užívání a Harm Reduction by mi asi byl nejbližší. Bohužel jelikož jsem sám pořád závislý, tak na nějakou oficiální pozici terénního pracovníka asi můžu zapomenout, ale zajímá mě zda existuje nějaká alternativa kde by tolik nevadilo že stále užívám.
TL;DR
Chtěl bych pomáhat ostatním uživatelům "užívat bezpečněji", ale sám jsem pořád také uživatel. Existuje vůbec takováto možnost, kromě různých diskuzních fór na internetu (na kterých již BTW přispívám)?
Děkuji, a omlouvám se za dlouhou zprávu - vždyť to znáte, perníkáři ;)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Addict-4-Addicts,
taková možnost tu je. Naše organizace aktuální uživatele zaměstnává na pozici terénních pracovníků, kteří působí přímo na drogové scéně - na privátech, v klubech, v prostředí, čase a místě, kam se neužívající pracovníci nedostanou. Jde o tzv. peer programy. Pokud byste měl o takovou práci nebo dobrovolnou činnost zájem, můžete se obrátit na vedoucího Terénních programů Aleše Herzoga.
Terénní programy SANANIM, Aleš Herzog
Ptejte se na Externí terénní program.
pevná linka: 224 920 577
mobil: 603 209 948 (po-pá 14-19 hod.)
mobil pro Prahu 2, 5 a 13: 774 002 235 (út, pá 14-19 hod.)
Jen bych na vašem místě hodně zvažovala, jestli je to skutečně něco, do čeho se v tuhle chvíli chcete pustit. Jde mi o to, že podle svých slov máte v plánu (zní to jako né až tak vzdálený plán, ale možná se pletu) abstinovat. Nějak mi ta asbtinence nejde dohromady s touhou zůstat v oboru drog, stavět svůj volný čas nebo i nějakou dobrovolnou činnost na drogách. Spíš mě k tomu napadá, jestli to není způsob, jak si užívání nějak ospravedlnit nebo v jeho pokračování najít smysl. Nevím. Máte k tomu vy nějaké nápady? Střízlivé?
Pomáhá je určitě něco, k čemu se můžete pokusit po nějaké době vrátit jako abstinující. Mám několik kolegů a kolegyň, kteří si prošli obdobím užívání drog. Ovšem než se dostali na "druhou stranu" podstoupili často alespoň střednědobou nebo dlouhodobou léčbu s doléčováním, a ve většině případů si začali doplňovat oficiální vzdělání (adiktologie, sociální práce, psychologie apod., psychoterapeutický výcvik).
Být exuser je v tomto oboru na jednu stranu velká výhoda, protože k vám aktuální uživatelé pociťují snadněji důvěru a blízkost. Ale stejně tak se to může stát pro vás past, která vás znovu k drogám přitáhne. Nebo past v tom smyslu, že nedokážete překročit stín vlastní zkušenosti. I proto je na místě třeba právě psychoterapeutický výcvik a doplnění vzdělání.
Bezesporu, i s ohledem na své vlastní psychické zdraví a prevenci vyhoření, by bylo dobré mít i jiné koníčky a zájmy, mimo obor závislostí. Co jiného vás baví, čemu rád věnujete čas, co vás naplňuje?
Zvážení je v první řadě na vás, stejně otevřeně se určitě můžete o svém záměru pobavit v Prevcentru i Bohnicích, zmapovat pro i proti. O konečném přijetí do programu pak rozhoduje vedoucí programu společně s týmem. Počítejte s tím, že mohou padnou otázky jako "proč se chcete do tohoto prostředí vracet, jak byste si to představoval, co byste chtěl "páchat dobrého", co vás k tomuto nápadu přivedlo, co z toho budete mít, co budete dělat/radit když apod."
Budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozmyslel.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.