Workoholismus a závislost na návykových látkách
V
Hezký den,
je mi 28 let. Dalo by se říci, že jsem úspěšný mladý muž (mám vlastní byt, hezké auto, jsem nezávislý). Žiji cca 4 roky v Praze, kde se mi rychle podařilo udělat kariéru a před rokem jsem založil startup, který se stal rychle úspěšným a rosteme obrovským tempem. To tempo si však bere osobní čas, přičemž občas je toho tolik, že pak mám problémy s návykovými látkami.
K alkoholu mám kladný vztah (pivo, víno) a nikdy jsem se tím netajil, nicméně jsem poslední dva roky občasným uživatelem kokainu. V poslední to ale už začíná být přes míru, protože když je hodně práce, tak si večer jednoduše dám trošku kokainu a vydrzím praovat o pár hodin déle, ale toto se už děje poměrně často. Navíc, když přijdu třeba po party domů a něco mi zbyde, tak si i občas rád dám sám jen proto, abych se uvolnil. Také si rád doma naliju víno (téměř každý všední den, nicméně toto se mi již daří omezovat). Do toho se snažím aktivně sportovat, jenom samozřejmě poslední dobou to jde dost do háje, stejně jako celá životospráva.
Na jaře jsem byl 3 týdny pryč a měl jsem "detox", nicméně po návratu i díky sociální bublině lidí, se kterými se bavím jsem se k tomu vrátil. V práci mě to v zásadě neomezuje, ale tím si určitě nic neobhajuji, vím, že to co dělám není zdravé pro tělo ani psychiku.
Partnerku nemám, jen občasnou známost. Přemýšlel jsem, že bych během léta změnil lokalitu, abych byl od pokušení pryč (Praha má bohužel neomezené možnosti), nicméně jsem si skoro jist, že po návratu se to pravděpodobně vrátí do starých kolejí. Snažím se i randit, případně jiné aktivity, ale večer mám opět potřebu pracovat (jsem perfekcionalista) a k tomu se občas i podpořit drogou.
Dokázali byste mi poradit? Jdu na to správně? Nemáte případně i nápad na jiný způsob, než si myslím, že je správny?
Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Chápu Vaše obavy i pochybnosti, jsou zcela na místě. Je fajn, že jste schopen sebereflxe a reagujete na pocit, že něco není v pořádku.
Útěk, respektive změna města, sice může na čas pomoci, sám o sobě však nic neřeší. Jestli jste závislý, či nikoli, nedokážu odhadnout, co je však jisté, že pokud se jím nechcete brzy stát, měl byste svoje užívání řešit, dříve, než se Vám život začne, přes Vaše zajištění, rozpadat.
Co píšete, napovídá o závislostních tendencích, nejen látkových. Internetové poradenství má své limity, nečekejte samospásný návod.
Doporučuji Vám tedy, abyste situaci probral s odborníky, zavolal do některého zařízení, které poskytuje poradenské a další uživatelům návykových látek a domluvil si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného pro sebe můžete podniknout a jakých chyb se vyvarovat. Čím dříve začnete pracovat na změně životního stylu, tím lépe. Vyhnete se tak zbytečným eskapádám s šancí na časnější pokrok a úzdravu, uleví se Vám.
Nečekejte však, že vše vyřeší jediné sezení. Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste byl pevnější v kramflecích, naučil se rozeznávat nejen zjevný, ale i skrytý craving (chutě, bažení), naučil se ho bezpečně zpracovávat a věděl, jak jednat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Zároveň Vám doporučuji navštěvovat mítinky svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, NA - Anonymních Narkomanů, kde se díky sdílení zkušeností, podporující přátelské atmosféře a 12 ti krokovému programu, daří mnoha generacím uživatelů drog abstinovat a uzdravovat se.
Asi tušíte, že abstinence sama o sobě není cílem, který považujeme za úzdravu. Tou je nabytí a kultivování dovednosti žít spokojený, šťastný život, v kvalitních vztazích, přátelských, partnerských, pracovních, s okolím i sebou samým. To je velmi vysoká, ale dosažitelná meta, pro každého, kdo má aspoň trochu kuráže, upřímnosti v srdci a otevřenou mysl.
Je jednou, kterou z navrhovaných aktivit začnete. Určitě zkuste obojí nejméně 3x a pak uvidíte, co Vám sedí víc, nebo jestli zvolíte bezpečnější cestu podpory odborné i svépomocné.
Kontakty:
Adiktologická ambulance SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
Telefon: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Provozní doba:
Pondělí 12 - 20
Úterý 9 - 13
Středa 9 - 17
Objednání na konzultace je možné i mimo uvedené otvírací hodiny ambulance.
Pokud se nedovoláte, prosíme o zaslání SMS a trpělivost. Pracovníci služby se ozvou hned, jak to bude možné.
NA - Anonymní Narkomani CZ:
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
NA - Narcotics Anonymous World Services:
https://www.na.org/
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/odkazy.html
http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.businessanimals.cz/ba/clanky/workoholismus/
https://mindtrix.cz/portfolio/casto-konci-kariera-workoholika-workoholicky/
http://www.opsychologii.cz/clanek/207-workoholismus-kdyz-s-praci-nejde-prestat/
https://www.vitalia.cz/clanky/workoholik-neni-clovek-ktereho-prace-bavi/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak si stojíte, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Jednejte, držím palce!
Amrit Sen