Jak je to se mnou ?
Tuleň
Dobrý den,
jsem muž, 53 let, VŠ, posledních 25 let ve vysokých managerských funkcích. Celý život jsem byl "normálním" konzumentem alkoholu. Prostě někdy pivko ke guláši, u kulečníku, atd...Posledních asi 10 let jsem pil pravidelně, v průměru asi tak 0,5 litru 40% alkoholu denně, možná víc. Vše vyvrcholilo tím, že jsem přišel o řidičák. Zařekl jsem se, a poslední dva roky jsem nevypil ani kapku. Nyní občas dostanu chuť na "lahvinku", ale nekoupím si ji. Chci se zeptat: 1)jak je to s mojí závislostí ? Jsem závislý, nebo ne ? 2) Pokud ano, přejde mě tato závislost někdy ? 3) Můžu si někdy trochu alkoholu dát ? Snad mohu ještě dodat, že ve "své době" jsem měl "index" (?) jaterní toxicidy kolem 8, po dvou letech mám 0,32.
Podotýkám,že nemám žádné jiné zkušenosti s drogami, ani třeba s marihuanou. To mě bude už navždy definitivně obcházet, tím jsem si jistý :-))))
Za krátkou reakci moc děkuji a zdravím

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Tuleni,
a díky za dotaz i za upřímnost, se kterou o sobě a pití alkoholu, píšete.
Nedokážu na dálku dost dobře posoudit, jak jste na tom se závislostí, Odhadovala bych, že pokud jste 10 let pil půl litru tvrdého alkoholu denně, tak jste už asi nějaký problém měl. Většinou je to tak, že když je člověk jednou závislý, závislosti se nezbaví a je bezpečnější se do konce života minimálně té jedné konkrétní látce vyhýbat. Jinak je závislost jasně definovaná lékařská diagnoza, kterou si můžete dohledat. Zde najdete odkaz na tu alkoholovou. Vy jste ovšem abstinující, takže na vás kritéria nejspíš platit nebudou ... zkuste se ale podívat na svoje pití před dvěma lety. A pak je dobré si uvědomit, že alkoholismus, je chronické, recidivující onemocnění, tj. takové, které máte pořád (někdy více někdy méně pod kontrolou) a často se vrací.
Za mne by tedy byly odpovědi následující:
1. nejspíš jste závislý byl, nyní jste abstinující
2. netuším, nyní abstinujete, máte tedy závislost pod kontrolou
3. doporučila bych se alkoholu úplně vyhýbat i nadále a nepokoušet štěstí;
Možná by bylo dobré zkusit přijít na to, co vám vlastně v životě chybí, že vás to znovu vede k úvahám o pití alkoholu. V tom by mohla pomoci terapie. Stejně tak i při hledání cest, čím tuto touhu naplnit nebo zasytit tak, abyste si neubližoval pitím.
Snad tedy alespoň takto.
Kdybyste potřeboval kontakty na terapii, napište. A samozřejmě budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozmyslel.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.