Bezpečné snižování lexaurinu
Lenka
Dobrý den,
potřebuji poradit.Již několik let užívám každý den 1 tbl.Lexaurinu 3mg. Jednu polovinu ráno a druhou v pozdním odpoledni.Chtěla bych bezpečným způsobem tuto dávku začít snižovat. Lexaurin mě předepisuje lékařka - psychiatrička, jelikož bývám často úzkostlivá a někdy mě rozhodí i zdánlivě nepodstatná věc. K tomu užívám ještě 1 tbl. Prothiadenu 0,25 mg večer a na spaní 1 tbl. Trittica 150 mg + 1/2 Zolpinoxu. Již několikrát jsem se u lékařky zmínila, že bych chtěla Lexaurin vysazovat, případně nahradit něčím méně návykovým, paní doktorka je však již několik let v důchodu a nic moc neřeší. Bohužel široko daleko není žádný schopný lékař - psychiatr, proto se obracím na vás. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
Obecná doporučení k vysazování benzodiazepinů včetně Lexaurinu jsou taková, že první polovinu dávky je možné vysadit o něco svižněji a druhou potom pozvolněji, přičemž se doporučuje snižování o 10 - 25 % dávky za týden. Většinou se nejprve snižuje ranní dávka a večerní se nechává déle.
Ve vašem případě byste tedy mohla zkusit snížit např. o 1/4 tablety z ranní dávky první týden a pokud se budete cítit fajn, zkusit ubrat další týden 1/4 tablety z odpolední dávky atd. I rychlejší vysazování by ve vašem případě (kdy neberete léky v extrémních množstvích a mimo předpis) bylo bezpečné, ale vzhledem k tomu, že je užíváte už dlouho, mohly by se vyskytnout výraznější příznaky z vysazení. To se ale nikdy nedá docela předvídat - zvolte si tempo, jaké vám bude vyhovovat.)
Je škoda, že vaše paní doktorka se s vámi o tom více nebaví - bylo by určitě fajn s někým probrat, proč chcete Lexaurin snižovat a podobně. Mohla by vám alespoň poradit, jak upravit vaši stávající medikaci, aby snížení Lexaurinu nemělo negativní dopady. Také jsou další způsoby, jak s úzkostmi pracovat, nemusí se nutně vždy jednat o léky (psychoterapie, relaxace...).
Pokud by vás ještě něco zajímalo, určitě se ozvěte!
Zdravím, hodně zdaru!
T. E.