Léčba bez pojištění
aidzy15
Dobrý den,
Sem matka drogovo závislé dcery má 26 let. Kvůli drogám už opustila svoji malou dceru a přítele teď žije z jednym drogovo závislým který ji k vsetkemu ještě bije a sám zakazdim páchá sebevraždu když jo chce opustit. Tento člověk ji už zničil všechny doklady nemá rodný list ani občanský průkaz žádnou kartičku pojištěnce. A hlavně toto mi brání ji přimět k léčení když od něho odejde tak max. 2-3 dni a pak uteče spatky nemám jednoduše čas sehnat papíry. Jak a kde může bez dokladů nastoupit na léčení? A navíc já žiju v Ostravě a moje dcera na Slovensku/ Nové Zámky/. Můžete mi nějak poradit?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, aidzy15,
díky za důvěru.
Rozumím tomu, že se trápíte. Dceři byste ráda pomohla, ale když už to vypadá nadějně, tak než stihenete vyřídit doklady potřebné pro nástup do léčby, je dcera zpátky u přítele. Takové pomáhání musí být vyčerpávající.
Píšete, že dceři je 26 let. To znamená, že má život ve svých rukou a je na ní, jak s ním naloží. Vy jí můžete opakovaně nabízet pomoc, ale pokud ona sama nebude o pomoc skutečně stát, nic se nezmění.
I kdybyste sama vyzvedla rodný list (což jako matka můžete) a dcera si zažádala o občanský průkaz, který nechá na úřadě nebo u vás, nic jí v návratu k partnerovi nebrání. I kdyby nakonec bylo možné někam nastoupit bez papírů, téměř nikdy to není možné hned. Většinou je potřeba domluvit termín nástupu, absolvovat detox (i tam se sjednávají nástupu často i s doporučením v ruce) apod.
Vyřízení těchto náležitostí mimo jiné prověří i motivaci dotyčného. Není-li tato motivace dostatečná, je velmi pravděpdobné, že dotyčný z léčby odejde s pocitem, že je to celé k ničemu.
Celá situace se již nejspíš několik let vleče. A já velmi rozumím tomu, že se vám představa nástupu do léčby v ten den, kdy je dcera ochotná (rozhodnutá/neprotestuje) na něco takového kývnout, zamlouvá. Ale v dotazu nepíšete nic o tom, jak se na svou situaci dívá dcera sama. Z těch pár informací, které jste o ní napsala, netuším, co ji v tuto chvíli nejvíce trápí, s čím by potřebovala pomoci, zda si uvědomuje problém s drogami a měla by zájem o léčbu. Pokud by to bylo možné, doporučila bych dceři, aby se na nás obrátila ona sama, případně ještě lépe: aby kontaktovala nějaké zařízení ve svém okolí, kde by mohla celou situaci probrat a zjistit, jaké jsou její možnosti.
Je velmi pravděpodobné, že sama dcera má kontakty na zařízení, kde ji mohou nabídnout pomoc. I na Slovensku fungují programy pomáhající lidem v situaci, jako je ta její. Pokud tyto kontakty nemá, můžete jí je nabídnout. Řadu z nich najde na těchto stránkách:
http://www.infodrogy.sk/ Otevřít odkaz v novém okně (zde najdete i mapu pomoci)
I vy byste si však zasloužila pomoc a podporu. Píšete, že jste z Ostravy. V Ostravě se můžete obrátit například na společnost Renarkon, resp. jejich Terapeutické centrum, kontakt přikládám:
TERAPEUTICKÉ CENTRUM RENARKON O.P.S.
Vedoucí: Mgr. Břetislav Kantor
Adresa:  Stojanovo náměstí 1, 709 00 Ostrava - Mariánské hory
Telefon: 595 782 122
Mobil: 724 154 239, 777 267 634
Email: poradna@renarkon.cz
Provozní doba:
Pondělí:  7:30 - 12:00, 13:00 - 19:30
Úterý: 7:30 - 12:00, 13:00 - 19:30
Středa: 7:30 - 12:00, 13:00 - 19:30
Čtvrtek:7:30 - 12:00, 13:00 - 19.30
Pátek: 7:30 - 12:00, 13:00 - 19:30
Sobota: 8.00 - 12:00, 13:00 - 16.00 (pouze pro předem objednané klienty)
Neděle: 8.00 - 12:00, 13:00 - 16.00 (pouze pro předem objednané klienty)
Služby tohoto zařízení jsou poskytovány v souladu se standardy, jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Nejen že si tam budete moci s někým v klidu a podrobně o všem promluvit, ale zjistíte, jaké možnosti léčby dcera má, jaké jsou podmínky, získáte představu, jak se k dceři chovat a jak s ní hovořit tak, aby si svůj problém uvědomila. Co vy na to? Dávala by vám taková pomoc smysl?
Budu ráda, když napíšte, jestli vám byla alespoň část odpovědi užitečná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.